۰ نفر

حذف تعرفه اقلام، راهبرد جدید اقتصادی چین

۶ دی ۱۳۹۷، ۱۱:۵۶
کد خبر: 324902
حذف تعرفه اقلام، راهبرد جدید اقتصادی چین

چین قصد دارد در سال آینده میلادی با وجود تنش های تجاری با آمریکا، تعرفه واردات و صادرات برخی از اقلام غذایی را در راستای تضمین تامین مواد خام و افزایش محموله های خارجی حذف کند اقدامی که کارشناسان معتقدند در راستای مقابله با سیاست های آمریکا در جنگ تجاری اتخاذ شده است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، وزارت دارایی چین قصد دارد با هدف ایجاد فضای باز اقتصادی و در چهارچوب تنظیم تعرفه ها در سال 2019، تعرفه برخی اقلام صادراتی و وارداتی را کاهش و یا حذف کند در این راستا تعرفه بیش از 700 قلم کالاهای وارداتی از اول ژانویه 2019 کاهش و تعرفه مواد اولیه برخی اقلام دارویی نیز به طور کامل حذف می شود.

چین بر این اساس، برای گسترش اقتصاد خود در سطح جهانی، تعرفه برخی محصولات وارداتی از جمله داروها و وسایل نقلیه را در سال 2018 از 9.8 درصد به 7.5 درصد کاهش داد که برای سال آینده قصد دارد به طور کلی حذف کند.

بر اساس بیانیه وزارت اقتصاد و دارایی چین، تعرفه های وارداتی مواد غذایی جایگزین که شامل کلزا ، پنبه ، آفتاب گردان و پالم است از اول ژانویه 2019 حذف خواهد شد.

پس از اینکه چین واردات دانه سویا از آمریکا را پس از اعمال تعرفه 25 درصدی از سوی آمریکا متوقف کرد، جنگ تجاری چین و آمریکا موجب آشفتگی در بازار جهانی سویا شد.

همچنان چین مقداری دانه سویا از آمریکا خریداری می کند و تعرفه اعمالی آمریکا بر دانه های روغنی همچنان پابرجاست اما حذف تعرفه مواد غذایی جایگزین می تواند به بهبود تضمین تامین خوراک دام در چین کمک کند.

آمریکا دومین تامین کننده دانه سویای چین است و ارزش کالاهای تجاری بین دو کشور در سال 2017 معادل 12 میلیارد دلار بود.

چین از دانه سویا در مواد غذایی دام از جمله خوک و روغن پخت و پز استفاده می کند این کشور دارای بیشترین تعداد خوک جهان است پکن قبلاً نیز به دنبال حذف پروتئین خوراک دام و واردات مواد غذایی جایگزین بوده است تا وابستگی اش به آمریکا را کاهش دهد.

این در حالی است که تعرفه نسبتا پایین واردات تجهیزات پیشرفته مانند موتور هواپیما، مواد غذائی و تعرفه کالاهای صادراتی از جمله کودهای شیمیایی و سنگ آهن تغییر نخواهد کرد بر این اساس، تعرفه واردات هواپیما همچنان یک درصد مانده است تا به صنعت ساخت هواپیما کمک شود.

لغو یا کاهش تعرفه ها تنها در مورد واردات نبوده است چین در زمینه صادرات نیز برای 94 قلم کالا از جمله کود شیمیایی، سنگ آهن، خاکستر، قطران زغال سنگ و خمیر چوب هم تعرفه ای برای سال 2019 در نظر نگرفته است.

چین همچنین تغییر تعرفه ها را در معاهدات تجارت آزاد با دیگر کشورها اعمال و با شرکای تجاری خود از جمله نیوزیلند، پرو و کاستاریکا تعرفه های پایین تری منظور خواهد کرد.

بر اساس بیانیه وزارت دارایی چین، تعرفه کالاهای وارداتی از هنگ کنگ و ماکائو هم به سرزمین چین در سال آینده میلادی صفر خواهد بود.

'خونگ چیان' کارشناس مسایل اقتصادی چین می گوید هدف از اجرای این سیاست حمایت از طرح ابتکاری یک جاده - یک کمربند و توسعه مناطق آزاد تجاری، همکاری اقتصادی و تجارت چین با دیگر کشورها و ایجاد شرایط مطلوب خارجی برای رشد سالم و پایدار اقتصاد در بلندمدت است.

به گفته وی رشد اقتصادی چین در 3 ماهه سوم به 6.5 درصد کاهش یافت و پیش بینی می شود با وجود تنش های تجاری با آمریکا، رشد اقتصادی این کشور در سال آینده نیز کاهش بیشتری داشته باشد.

جنگ تجاری چین و آمریکا از وقتی آغاز شد که ترامپ از مازاد تجاری 375 میلیارد دلاری چین به خشم آمد و در اولین مرحله برای کاستن از این مازاد تجاری، 50 میلیارد دلار کالاهای وارداتی از چین را مشمول 25 درصد تعرفه کرد.

نهایتا دولت آمریکا تعرفه ها را افزایش داد و بر 250 میلیارد دلار کالای چینی تعرفه بین 10 تا 25 درصد وضع کرد اما اعلام کرد در آینده ممکن است در صورت تشدید رویارویی تجاری، 275 میلیارد دلار دیگر از این کالاها را مورد تعرفه قرار دهد.

چین هم در واکنش به این اقدام 110 میلیارد دلار از کالاهای آمریکایی را تحت تعرفه 5 تا 10 درصدی و در پاره ای موارد بین 25 تا 40 درصد قرار داد.

در نهایت در پایان سال جاری میلادی سران دو کشور برای 90 روز آتش بس اعلام کردند ترامپ تهدید کرده است اگر طرفین در این مدت به توافق دایمی نرسند سایر کالاهای چینی نیز مزه تعرفه را خواهند چشید و تعرفه بر روی کالاهای قبلی هم افزایش خواهد یافت.

قرار است طرفین در این مدت چندین دور از گفت و گوهای تجاری و اقتصادی را برگزار کنند بر این اساس اگر توافقی حاصل نشود این آتش بس موقتی، دیگر تمدید نخواهد شد و سال 2019 میلادی شاهد رویارویی جدی تر اقتصادی و تجاری چین و آمریکا خواهیم بود.

کارشناسان می گویند کاهش یا لغو تعرفه ها توسط چین بر روی کالاهای مختلف، راهبردی از سوی پکن برای مقابله با یکجانبه گرایی تجاری آمریکا است که جنگ سختی را علیه چین آغاز کرده است.