۰ نفر

حذف دلار از مبادلات چین و روسیه به تعویق افتاد

۵ دی ۱۳۹۷، ۱۸:۵۲
کد خبر: 324769
حذف دلار از مبادلات چین و روسیه به تعویق افتاد

وزیر دارایی روسیه اعلام کرد امضای موافقت‌نامه جایگزینی روبل و یوان به جای دلار در مبادلات دوجانبه بین چین و روسیه به تعویق افتاده است.

به گزارش اسپوتنیک، ماه گذشته مدیر بانک توسعه دولتی روسیه گفته بود چین و روسیه تا پیش از پایان سال جاری توافق‌نامه ای برای جایگزینی دلار با روبل و یوان در مبادلات تجاری دوجانبه امضا خواهند کرد اما آنتوان سیلوانوف، وزیر دارایی روسیه گفت این دو کشور تصمیم گرفته اند تا کاهش بیشتر وابستگی اقتصادی خود به دلار، امضای این موافقت نامه را به تعویق بیاندازند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تسنیم، این اظهارات پس از آن بیان می‌شود که سیلوانوف در ماه نوامبر ادعا کرده بود یادداشت تفاهم چنین کاری آماده است و مسکو و پکن بر سر تشکیل کارگروهی مشترک برای نهایی کردن این توافق در آینده ای نزدیک با یکدیگر هم عقیده هستند.

سیلوانوف با بیان اینکه روسیه تصمیم گرفته است از پیشنهاد طرف چینی فاصله بگیرد افزود: در خصوص تداوم مذاکرات بین بانک‌های مرکزی و وزارت دارایی روسیه و وزارت بازرگانی چین به توافق رسیدیم. وی گفت روسیه و چین بر سر افزایش سهم ارزهای ملی از مبادلات دوجانبه به توافق رسیده ‌اند.

آندری کستین مدیرعامل "وی تی بی بانک" روسیه برنامه‌ای را برای کاهش وابستگی اقتصاد روسیه به دلار آمریکا ارائه کرده که مورد قبول وزارت دارایی روسیه قرار گرفته است. طبق این برنامه، سهم یورو، یوان و روبل از مبادلات تجاری روسیه افزایش خواهد یافت و اوراق استقراض دولتی روسیه به جای دلار بر حسب یورو منتشر خواهند شد.