۰ نفر

روسیه خواستار معامله براساس یورو با اتحادیه اروپا شد

۵ دی ۱۳۹۷، ۱۲:۳۴
کد خبر: 324677
روسیه خواستار معامله براساس یورو با اتحادیه اروپا شد

وزیر توسعه اقتصادی روسیه به کشورهای عضو اتحادیه اروپا پیشنهاد کرد تا به استفاده از دلار آمریکا در معاملات مالی پایان دهند و با یورو به تجارت با روسیه در حوزه انرژی بپردازند.

 به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، ماکسیم اورشکین روز سه شنبه با بیان این مطلب گفت که دلار آمریکا تنها سیستم پرداخت رسمی میان روسیه و اروپا نیست و سهم دلار در معاملات بازرگانی خارجی روسیه ازجمله با کشورهای اروپایی رو به کاهش گذاشته است.

وی تصریح کرد: تجارت منابع خام (نفت و گاز و مواد خام) با یورو منجر به کاهش قابل توجه سهم دلار در پرداخت های مالی دو طرف خواهد شد البته تحقیق این هدف نیاز به تلاش و همکاری مشترک دارد.

اورشکین پیشتر گفته بود که وزارتخانه های دارایی و توسعه اقتصادی و بانک مرکزی روسیه طرحی را برای کاهش شدید سهم دلار در اقتصاد روسیه به دولت این کشور ارائه کردند.

آنتون سیلوانف معاون نخست وزیر و وزیر دارایی روسیه هم قبلا گفته بود که دلار آمریکا به ابزار توام با ریسک در پرداخت های مالی تبدیل شده است.

روسیه با برخی کشورها ازجمله چین و هند با ارزهای ملی تجارت می کند و چنین طرحی برای بکارگیری در مبادلات بازرگانی و اقتصادی ایران و روسیه نیز در دست بررسی است.