۰ نفر

ریابکوف: ایران باید به منافع خود در برجام دست یابد

۳۰ آذر ۱۳۹۷، ۱۵:۵۱
کد خبر: 323462
ریابکوف: ایران باید به منافع خود در برجام دست یابد

معاون وزیر امور خارجه و مذاکره کننده ارشد هسته ای روسیه با اشاره به همکاری های ایران و روسیه در موضوعات مهم ازجمله برجام گفت: می خواهیم شرایطی بوجود آید تا منفعت ایران از اجرای برجام تضمین شود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، سرگئی ریابکوف امروز (جمعه) پیش از دیدار با سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در محل ساختمان ضیافت های رسمی وزارت خارجه روسیه در خیابان اسپریدونوفکا در جمع خبرنگاران این مطلب را بیان کرد.

معاون وزیر امور خارجه روسیه گفت: هدف ما تامین شرایط اجرای برجام و حفظ آن برای ادامه همکاری با ایران با وجود فشارهای شدید آمریکاست.

وی ادامه داد: برای این منظور نیاز به تامین شرایط و ایجاد ساز و کار همکاری داریم تا همکاریها با ایران تحت تاثیر سیاست های آمریکا قرار نگیرد و همکاریها با ایران از پیامدهای منفی تحریم های آمریکا مصون بماند.

وی اظهار داشت: گفت وگو با عراقچی بخشی از روند سیاسی فشرده و گفت وگوها در سطوح مختلف بین ایران و روسیه است.

ریابکوف با بیان اینکه امسال دیدارهایی در سطح عالی بین دو کشور برگزار شد، خاطرنشان کرد: وزیران خارجه ایران و روسیه و روسای سایر وزارتخانه ها و سازمان های دو کشور با یکدیگر دیدار کردند

ریابکوف گفت: با معاون وزیر خارجه ایران امروز درباره موضوعات مربوط به برنامه جامع اقدامات مشترک (برجام) گفت وگو می کنیم و در این دیدار برجام موضوع اصلی خواهد بود اما مذاکرات به این موضوع محدود نمی شود.

وی ادامه داد: دستور کار گسترده ای داریم و در عرصه کنترل تسلیحات و فعالیت در سازمان ملل و در چارچوب سازمان منع تسلیحات شیمیایی با یکدیگر همکاری می کنیم چرا که شاهد سخت شدن موضع آمریکا و کشورهای غربی هستیم.

ریابکوف افزود: البته در این عرصه سازمان های اقتصادی ما و تشکیلات بانکی دو کشور نقش قابل توجه ایفاء می کنند، ما امروز این موضوع ها را مرور می کنیم.

معاون وزیر خارجه روسیه همچنین به گفت وگو با همتای ایرانی خود درباره برنامه تماس های دو طرف در سال آینده و دیدارها در چارچوب چندجانبه اشاره کرد.

گفتنی است سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز با رایزنی با طرف روسی به مسکو سفر کرد.

تقویت و گسترش روابط دو جانبه و همچنین آخرین وضعیت برجام در این دیدار مورد گفت و گو و تبادل نظر قرار خواهد گرفت.

برجام در سال 2015 بین ایران و گروه 1+5 امضا شد.

ایران مفاد این توافق بین المللی در مورد برنامه هسته ای خود را اجرا کرده و آژانس بین المللی انرژی اتمی هم بارها آن را تایید کرده است.

«دونالد ترامپ» رییس جمهوری آمریکا 18 اردیبهشت ماه امسال، خروج آمریکا از برجام را اعلام کرد اما بلافاصله دیگر کشورهای امضا کننده این توافق یعنی انگلیس، فرانسه، آلمان، چین و روسیه ضمن محکوم کردن خروج این کشور از این توافق چندجانبه بین المللی، تاکید کردند که به برجام پایبند مانده و از تجارت شرکت هایشان با ایران حمایت می کنند.

ترامپ با حربه تروریسم اقتصادی و تحریم های یک جانبه غیرقانونی و فشار به جامعه جهانی به دنبال ایجاد جنگ روانی و القای انزوای ایران است، ولی تجربه ماه های اخیر و همراهی نکردن جهان با آمریکا نشان داد که این کشور هیچگاه به هدف خود دست نخواهد یافت.

تحریم هایی که آمریکا یکجانبه علیه ملت ایران اعلام می کند، از مدت ها قبل شروع شده و جامعه جهانی با آنها همراهی نکرده تا جائی که ترامپ مجبور شده است از برخی از آنها عقب نشینی کند.

مقامات ایران نیز اعلام کرده اند که تحریم های جدید آمریکا بیشتر یک موضوع کاملا تبلیغی و روانی است و اتفاق خاصی نخواهد افتاد.