۰ نفر

کرملین: بلاروس جزئی از خاک روسیه نمی شود

۲۷ آذر ۱۳۹۷، ۱:۰۵
کد خبر: 322662
کرملین: بلاروس جزئی از خاک روسیه نمی شود

سخنگوی رئیس جمهوری روسیه اعلام کرد که برنامه گسترش همکاری‌های بیشتر با بلاروس مطرح شده است اما همگرایی و وحدت دو کشور در قالب یک کشور مطرح نیست.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، دمیتری پسکوف سخنگوی رئیس جمهوری روسیه روز دوشنبه گفت: موضوع ریاست ولادیمیر پوتین بر بلاروس به عنوان روسیه واحد در دستور کار قرار ندارد و هرگز سران دو کشور در این رابطه گفت وگو نکرده اند.
سخنگوی رئیس جمهوری روسیه یادآور شد: روسیه و بلاروس در چارچوب دولت اتحادی با یکدیگر همکاری تنگاتنگی دارند و بلاروس متحد روسیه و یکی از نزدیکترین کشورها به مسکو است.
به گزارش رسانه ها، آلکساندر لوکاشنکو رئیس جمهوری بلاروس به تازگی گفته است که اجازه نخواهد داد بلاروس جزیی از خاک روسیه شود.
وی خاطرنشان کرد: حق حاکمیت و استقلال بلاروس امر مقدسی است و هیچگاه از دست نخواهد رفت.
به گفته وی موضوع تعهد مالیاتی بلاروس به روسیه در چارچوب خرید نفت از این کشور، برای استقلال کشورش (بلاروس) تهدیدآمیز است.
روسیه و بلاروس بر اساس قراردادی که در سال 1998 بین دو کشور امضا شده دولت اتحادی تشکیل داده اند که هر ازچندگاهی روسای جمهور، نخست وزیران، روسای مجالس قانونگذاری و وزیران خارجه دو کشور در چارچوب آن با یکدیگر دیدار و برای همکاری نزدیک گفت وگو می کنند.
این دولت اتحادی هر چند که از دو دولت مجزا و مستقل تشکیل شده است اما بودجه واحد نیز دارند.
برخی از ملی گرایان افراطی در روسیه خواستار الحاق بلاروس به کشورشان هستند همچنین در بلاروس نیز برخی از ملی گرایان افراطی به شدت نگران پیوستن کشورشان به روسیه هستند.
توسعه روزافزون روسیه در دو دهه اخیر و تاثیر گذاری آن بر کشورهای روس زبان، بسیاری از کشورها در غرب را نگران کرده است که کشورهای که به دلیل فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی از هم جدا شده اند بار دیگر در اروپای شرقی به یک کشور تبدیل شوند و زیر نظر روسیه اداره شوند.