۰ نفر

سران اروپایی مذاکره مجدد درباره برگزیت را رد کردند

۲۳ آذر ۱۳۹۷، ۱۵:۰۴
کد خبر: 321838
سران اروپایی مذاکره مجدد درباره برگزیت را رد کردند

در نشست سران اروپایی درباره برگزیت با مذاکره مجدد درباره توافق خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا مخالفت شد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از فارس، سران اروپایی امروز جمعه بار دیگر تغییرات در زمینه توافق برگزیت (برنامه خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا) را رد کردند.

بنابر گزارش خبرگزاری آلمان، با این حال اروپایی‌ها به می اطمینان‌خاطر دادندکه تلاش خواهند کرد، توافق تجارت آزاد جدید تا پیش از سال 2021 نهایی شود.

اتحادیه اروپا در قالب بیانیه‌ای اعلام کرد  که مصمم به نهایی کردن هر چه زودتر توافق تجارت آزاد است تا از بروز اختلافات بیشتر در زمینه برگزیت جلوگیری شود.

ترزا می که با اروپایی‌ها در بروکسل دیدار کرده بود، قصد دارد این موضوع را پیش از کریسمس نهایی کند و موانع سیاسی و قانونی را رفع کند.

«دیوید لیدینگتون» معاون ترزا می گفت که در شرایطی که می تلاش می‌کند تا در زمینه برگزیت  اطمینان خاطر دهد، نشست شورای اروپا نخستین گام مطلوب در این زمینه بود. نخست‌وزیر بریتانیا تلاش می‌کند تا نمایندگان را متقاعد کند تا از طرح وی در زمینه برگزیت حمایت کنند.

لیندینگتن در این مورد به شبکه خبری بی‌.بی‌.سی گفت: « آنچه ما دیشب شاهد آن بودیم از دید من نخستین گام مثبت در زمینه بر طرف کردن تردید‌های 27 کشور اتحادیه اروپا در این مورد بود.»

نخست‌وزیر بریتانیا بامداد پنجشنبه (به وقت تهران) با گرفتن ۲۰۰ رأی اعتماد و ۱۱۷ رأی عدم اعتماد از نمایندگان هم‌حزبی‌اش، کماکان رهبری حزب محافظه‌کار را در اختیار خواهد داشت.  او برای ماندن در سمتش به ۱۵۹ رأی موافق نیاز داشت.

خانم می پیش از این گفته بود که در انتخابات عمومی آتی که در سال ۲۰۲۲ برگزار خواهد شد حزب محافظه‌کار را رهبری نخواهد کرد، اما می‌خواهد تا زمان محقق کردن توافق «برگزیت» (خروج انگلیس از اتحادیه اروپا) در سمتش باقی بماند.

منتقدان نخست‌وزیر معتقدند توافقی که او با اتحادیه اروپا برای خروج از این اتحادیه به دست آورده زمینه‌های لازم برای گسست کافی پیوندهای اقتصادی و سیاسی این کشور با اتحادیه اروپا را فراهم نمی‌آورد.

انگلیس در سال ۱۹۷۳ میلادی به اتحادیه اروپا ملحق شد. در آن زمان این اتحادیه با نام اتحادیه اقتصادی اروپا فعالیت داشت و تعداد اعضایش کمتر از تعداد اعضای فعلی بود.

همه‌پرسی برگزیت، روز ۲۳ ژوئن سال ۲۰۱۶ میلادی (سوم تیرماه سال ۱۳۹۵) برگزار شد. در این همه‌پرسی، مجموعا ۵۱.۹ درصد از رای‌دهندگان خواستار کشورشان از اتحادیه اروپا شدند. ۴۸.۱ درصد هم به ماندن رأی دادند. بیش از سی میلیون نفر در این همه‌پرسی شرکت کرده بودند که به معنای مشارکت ۷۱.۸ درصدی بود.

بریتانیا اولین عضو اتحادیه اروپا است که تصمیم به خروج از آن گرفت. به دلیل همکاری‌های اعضای اتحادیه اروپا در زمینه‌های متعدد، برای خروج یک عضو، باید مذاکراتی میان اعضا برگزار شود تا شرایط جدایی دو طرف بررسی و در نهایت برای دوران بعد از جدایی، توافقی حاصل شود.

چند ماه بعد از همه‌پرسی برگزیت، مذاکرات از ۲۹ مارس سال ۲۰۱۷ (نهم فروردین ۱۳۹۶) با به جریان انداختن ماده ۵۰ معاهده لیسبون که قواعد خروج یک عضو اتحادیه اروپا را تعیین می‌کند، آغاز شد و از ماه ژوئن سال ۲۰۱۷ تاکنون حداقل ماهی یکبار مذاکره میان بریتانیا و اتحادیه اروپا برگزار شده است.