۰ نفر

انگلیس: در تلاش برای بهره‌‎مندی ایران از منافع برجام هستیم

۲۲ آذر ۱۳۹۷، ۱:۱۷
کد خبر: 321552
انگلیس: در تلاش برای بهره‌‎مندی ایران از منافع برجام هستیم

«کارن پیِرس» نماینده انگلیس در سازمان ملل متحد در نشست روز چهارشنبه شورای امنیت در ارتباط با قطعنامه 2231 ، با حمایت مجدد از برجام، بر لزوم بهره‌مندی ایران از منافع اقتصادی این توافق تاکید کرد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، وی با اشاره به گزارش‌های متعدد آژانس بین المللی انرژی اتمی و دبیرکل سازمان ملل متحد در ارتباط با صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران گفت: انتظار داریم که این پایبندی ادامه یابد و از ایران می‌خواهیم که همچنان به تعهدات خود در توافق عمل کند. 
پیرس افزود: انگلیس در حال همکاری و رایزنی با آلمان و فرانسه برای حصول اطمینان از تداوم بهره‌مندی ایران از مزایای اقتصادی لغو تحریم‌ها مطابق با برجام بوده است. 
نماینده انگلیس با اشاره به ساز و کار مالی ویژه اتحادیه اروپا (SPV) برای حفظ روابط تجاری با ایران گفت: امیدواریم که بزودی، شاهد اعلام پیشرفت‌های بیشتری در این زمینه باشیم. 
وی ادامه داد: با این وجود، باید کارهای بیشتری درخصوص موارد نگرانی ما صورت بگیرد و هیچ‌کس نباید در خصوص نگرانی‌ها و تعهد ما به پیگیری آن‌ها تردید داشته باشد. پایبندی به برجام، با وجود اهمیتی که دارد و مواردی که در اظهارات سفیر فرانسه بر آن تاکید شد، مجوزی برای رفتارهای ثبات‌زدا نیست.
وی با اشاره به فعالیت‌های موشکی ایران، مدعی شد که آزمایش ها با قطعنامه 2231 سازگاری ندارد.
این در شرایطی است قطعنامه مذکور هیچ‌گونه محدودیتی برای آزمایش‌های موشکی ایران در نظر نگرفته است.
نماینده انگلیس در ادامه اظهارات روز چهارشنبه گفت: از ایران می‌خواهیم که درخواست شورا برای توقف فعالیت‌های مرتبط با موشک‌های بالستیک طراحی شده برای حمل سلاح‌های هسته‌ای را اجابت کند.
وی ادامه داد: از محورهای سیاست انگلیس در قبال ایران، حفظ رژیم جهانی منع اشاعه تسلیحات هسته‌ای است. معتقدیم که برجام به هدف خود در این ارتباط دست یافته است. 
پیرس افزود: این توافق همچنان بخش حیاتی از امنیت ملی ما بوده و معتقدیم که تامین کننده امنیت جمعی شرکا و متحدان ما است. در این زمینه با اظهارات سفیر فرانسه موافقم.
پیش از وی، «فرانسوا دلاتره» نماینده فرانسه در سازمان ملل متحد نیز با تاکید مجدد بر اهمیت برجام و پایبندی به آن، درخصوص پیامدهای ناشی از فروپاشی احتمالی آن هشدار داده بود.
وی با اشاره به سیزدهمین گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در تایید صلح آمیز بودن فعالیت‌‎های هسته‌ای ایران، گفت: فرانسه تا زمان پایبندی کامل و دقیق ایران به تعهدات خود، آن را فعالانه مورد حمایت قرار خواهد داد.
او در حین حال مدعی شد که آزمایش های موشکی ایران با قطعنامه شورای امنیت «همسویی ندارد».
این اظهارات در شرایطی است که «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه کشورمان پیشتر در ارتباط با اتهام واهی ساخت موشک‌ها برای حمل کلاهک‌های هسته‌ای، بر جنبه دفاعی آن‌ها تاکید کرده و گفته بود که ایران برنامه‌ دفاعی خود را قابل مذاکره نمی‌داند.
«بهرام قاسمی» سخنگوی وزارت امور خارجه ایران نیز هفته گذشته به اتهام‌های تکراری یاد شده پاسخ داده و گفته بود: بحث مسائل موشکی ایران کاملا روشن است و بخشی از سیاست دفاعی ایران تلقی می‌شود که حالت بازدارنده دارد و دیگران نمی‌توانند در این خصوص برای ایران توصیه ای داشته باشند و ما را از داشتن امکانات دفاعی نهی کنند.