۰ نفر

درپی رأی‌گیری داخل حزب محافظه‌کار؛

«می» نخست ‌وزیری انگلیس باقی ماند

۲۲ آذر ۱۳۹۷، ۰:۴۹
کد خبر: 321548
«می» نخست ‌وزیری انگلیس باقی ماند

نمایندگان حزب محافظه‌کار انگلیس شامگاه چهارشنبه در جریان رأی‌گیری درون‌ حزبی، با ادامه رهبری «ترزا می» بر این حزب و سکان‌داری وی بر دولت انگلیس موافقت کردند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، در جریان رأی‌گیری امشب 200 نماینده در مقابل 117 دیگر به رهبری «می» اعلام وفاداری کردند و به این ترتیب رهبری او بر اساس رویه سیاسی، یک سال دیگر تضمین شد. این رأی‌گیری پس‌ازآن آغاز شد «گراهام بردلی» دبیر کمیته 1922 حزب محافظه‌کار صبح امروز اعلام کرد که 48 نامه درباره اعلام بی‌اعتمادی به صلاحیت رهبری «ترزا می» را دریافت کرده است.
«می» پیش از برگزاری این رأی‌گیری، به هم‌حزبی‌هایش اطمینان داد که قبل از انتخابات سراسری انگلیس در سال 2022 از مقام نخست‌وزیری کنار خواهد رفت. او به گفته نمایندگان حزب محافظه‌کار که در این نشست شرکت داشتند طی سخنانی احساسی اذعان داشت که از عدم محبوبیتش در داخل حزب آگاه است اما مهلت گرفت تا بتواند برگزیت را به سرانجام برساند.
یک روایت به گفته تحلیل گران این است که «می» پس از مهلت قانونی خروج انگلیس از اتحادیه اروپا در ماه مارس سال آینده از مقام خود کناره‌گیری کرده و روایت دیگر این است که او پس از پایان دوره انتقالی پسا برگزیت استعفا داده و به دنبال آن انتخابات درون‌حزبی آغاز می‌شود.
پیش‌ازاین، سیاستمداران انگلیسی از سایر احزاب سیاسی نسبت به تأثیر این رأی‌گیری درروند خروج از اتحادیه اروپا ابراز تردید کرده بودند.
«جرمی کوربین» رهبر حزب اپوزیسیون دولت، امروز طی سخنانی تند در جلسه پرسش و پاسخ ازنخست وزیر، توافقنامه دولت برای خروج از اتحادیه اروپا را مغایر خاستگاه نمایندگان خواند و گفته بود: نتیجه رأی‌گیری امروز هرچه باشد، ربطی به مردم نخواهد داشت و ناتوانی دولت در دست‌یابی به توافقی که به سود منافع کشور باشد را توجیه نمی‌کند.
نیکلا استرجن سر وزیر اسکاتلند نیز با انتشار توئیتی نوشته بود: سخت است بتوان متصور شد که رأی‌گیری داخلی حزب محافظه‌کار مشکلی را حل کند. وی عنوان کرد «می» به این دلیل در انتخابات پیروز شد که وعده داده است پیش از انتخابات سراسری از مقام خود کناره‌گیری خواهد کرد. 
انگلیس قصد دارد تا ماه مارس سال آینده از اتحادیه اروپا خارج شود و «ترزا می» در سخت‌ترین مبارزات سیاسی خود بایستی توافق برگزیت را از سد پارلمان عبور دهد. او دوشنبه گذشته از ترس شکست در پارلمان، رأی‌گیری درباره این توافق را یک ماه به تعویق به انداخت.
ناظران بر این باورند که نتیجه رأی‌گیری امشب، به متحد کردن حزب محافظه‌کار و ناامید کردن مخالفان توافق برگزیت کمک کرده است، برخی دیگر نیز معتقدند که این رای گیری، شکاف میان محافظه کاران را به آمار کشیده است.
گزارش‌ها حاکی است که 110 تن از هم‌حزبی‌های نخست‌وزیر با توافقنامه برگزیت مخالف هستند اما رأی‌گیری امشب در عمل آب پاکی را روی دست آن‌هایی ریخت که برای دست‌یابی به توافق بهتر با اروپا، به برکناری «می» از قدرت دل‌خوش کرده بودند.
اینک «ترزا می» بایستی در نشست فوق‌العاده شورای اروپا که فردا درباره برگزیت برگزار خواهد باشد به تلاش‌های خود برای دریافت ضمانت‌هایی که بتواند موافقت نمایندگان سایر احزاب سیاسی را جلب کند، ادامه داده و آنچه مأموریت برگزیت می‌نامد به سرانجام برساند.