۰ نفر

با تاکید بر نقش بی بدلیل ایران؛

سپهبود عراقی ایران را پیشگام مقابله با داعش خواند

۲۱ آذر ۱۳۹۷، ۲۲:۵۹
کد خبر: 321534
سپهبود عراقی ایران را پیشگام مقابله با داعش خواند

سپهبد بازنشسته عراقی و مشاور سابق جلال طالبانی رییس جمهوری فقید عراق گفت که با هجوم داعش به خاک عراق، این جمهوری اسلامی ایران بود که نخستین حملات هوایی را علیه مواضع این گروهک تروریستی تکفیری انجام داد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، "وفیق السامرایی" کارشناس برجسته امور سیاسی و نظامی عراق، روز چهارشنبه در صفحه رسمی خود در فیسبوک در یادداشتی به مناسبت سالگرد اعلام پیروزی نظامی بر داعش در عراق تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران نخستین کشوری بود که جنگنده های خود را اعزام کرد و عملیات علیه داعش انجام داد. 
وی همچنین تاکید کرد که در آغاز حمله داعش، این جمهوری اسلامی ایران بود که بیشترین تامین سلاح را برای عراق انجام داد بویژه آنکه در آن زمان ما حتی یک جنگنده هم نداشتیم. 
السامرایی افزود: ابومهدی مهندس نائب رئیس سازمان الحشد الشعبی با ایرانی ها هماهنگ کرد و آنها بشکل فوری چهار تا پنج جنگنده سوخو اعزام و نخستین عملیات هوایی علیه داعش را در شمال سامرا اجرا کردند. 
مشاور سابق طالبانی در خصوص شکست محاصره بغداد نیز گفت: این جوانان عراقی بودند که جلوی داعش ایستادند و ائتلاف بین المللی و هواپیماهای آمریکایی و انگلیسی بعدا وارد عملیات هوایی و سپس زمینی شدند. 
وی سپس بدون نام بردن از برخی کشورهای منطقه ای که بسیاری از کارشناسان آنها را ایجاد کنندگان داعش می دانند، افزود: نباید فکر کنیم جنگ داعش ناشی از فکر و برنامه ریزی و یا کمک یک سازمان یا گروه تروریستی بود، موضوع بسیار بالاتر و مهمتر از فکر و توانمندی هایی چنین سازمان هایی بود. 
سامرایی گفت: برنامه ریزی راهبردی در سطح وسیع، توان دسترسی به اطلاعات، تامین سلاح، مهمات و تجهیزات جنگی و مواد غذایی در حجم بسیار بالا و بدون بروز کمبود قابل توجه، و نیز سطح بسیار بالای توانمندی رسانه ای و جنگ روانی از عواملی است که نشان می دهد این امر فراتر از یک سازمان گروه بوده است. 
وی افزود: جنگ داعش علیه عراق در واقع یک توطئه بزرگ بود که گروهک ها و جناح های تکفیری منطقه در آن شرکت داشتند تا عراق را ویران کنند و این که گفته می شود کار یک سازمان تروریستی بوده، دروغی بیش نیست و هدف از آن هم پنهان کردن حقیقت درباره نقش کسانی است که آن را طراحی، تامین مالی، حمایت و تشویق کردند و داعش را در خاورمیانه بوجود آوردند.
همزمان با نخستین سالگرد اعلام شکست نظامی داعش، رسانه ها و محافل عراقی سرشار از تبیین و تحلیل کارشناسان، صاحبنظران و مسوولان عراقی درباره هجوم داعش و همچنین نبردهای آزادسازی عراق از چنگ داعش است. 
در این میان بسیاری نیز از ذکر نقش بی بدیل جمهوری اسلامی ایران در شکست داعش غافل نیستند.
از جمله دیگر کارشناسان عراقی 'فاضل ابو رغیف' است که در یک برنامه در شبکه دولتی العراقیه بر نقش ایران و پیشقدم شدن آن در مقابله با داعش تاکید کرد. 
وی گفت: نباید نقش جمهوری اسلامی ایران و مستشاران ایرانی را در حرکت اولیه و تجهیز عراق به سلاح و مهمات لازم برای مقابله با داعش را فراموش کنیم، آنها نقش بسیار مهمی در شکست داعش ایفا کردند.
یکسال پیش در روز 10 دسامبر 2017 (19 آذر 96 ) نخست وزیر وقت عراق طی مراسمی پیروزی کامل نظامی را بر گروهک ترویستی تکفیری داعش اعلام کرد.