۰ نفر

سفیر جمهوری اسلامی ایران در تفلیس:

بخشی ازمشکلات موجود در روابط ایران و گرجستان را دشمنان سامان می‌دهند

۲۱ آذر ۱۳۹۷، ۲۲:۲۹
کد خبر: 321532
بخشی ازمشکلات موجود در روابط ایران و گرجستان را دشمنان سامان می‌دهند

سفیر جمهوری اسلامی ایران در تفلیس گفت: بخشی از مشکلات موجود را دشمنان روابط ایران و گرجستان سامان می‌دهند. آن کسی که از این رفتارها سود خواهد برد نه ملت ایران و نه گرجستان و نه دولت‌های دو کشور است.

به گزارش سفارت جمهوری اسلامی ایران در تفلیس ،«سید جواد قوام شهیدی» روز چهارشنبه در یک نشست خبری با موضوع «مشکلات اخیر ایرانیان گرجستان » در تفلیس ، افزود:ما باید هوشیار باشیم و دوستان در گرجستان نیز باید این هوشیاری را داشته باشند که فرصت تخریب را به طرف سوم ندهند.
به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، وی درباره رجکت (منع ورود) تعدادی از شهروندان ایرانی در مبادی ورودی گرجستان) اظهار داشت : سفارت جمهوری اسلامی ایران در تفلیس هم از طریق دیپلماسی رسمی و عمومی مشکلات ایرانیان را پیگیری کرده است و ادامه وضع کنونی را مناسب و زیبنده کشور گرجستان و روابط دو کشور نخواند.
سفیر ایران افزود: آنچه پیش آمده قطعا به روابط کمک نمی‌کند. اگر در طر‌ح‌های دوستان گرجی طرحی هست که می‌خواهند عملیاتی کنند، به نظر ما هر طرحی باشد راه حل منطقی و معقول برای آن وجود دارد و آن قطعا‌ برخورد خشونت آمیز با هموطنان ایرانی و ایجاد مشکلات فراوان برای مسافران ایرانی نیست. 
سفیر ایران با اشاره به فضای مثبت در روابط دو کشور طی یکصد سال گذشته، خاطرنشان کرد: این فضای مثبت، ظرفیت بزرگی را برای طرف‌های گرجی ایجاد کرده بود که بدون هزینه و تبلیغات، سیل گردشگران ایرانی به طرف گرجستان گسیل داشت.
وی افزود: متاسفانه طی ماه‌های اخیر در مبادی ورودی گرجستان برای شهروندان ایرانی شاهد رفتارهایی بودیم که داستان‌های تلخی را برای هموطنان ما ایجاد کرده است.
قوام‌شهیدی در توضیح اقدامات سفارت ایران در تفلیس در این زمینه بیان کرد: ما بیش از حد ظرفیت و انتظار از خودمان مایه گذاشتیم و از هر ابتکاری که فکر می‌کردیم در راستای دفاع از حقوق شهروندان کمک کننده است، بهره گرفتیم و در یک ماه و به ویژه دو هفته اخیر یک دقیقه وقتمان را برای دفاع از ایرانیان تلف نکردیم و من و همکاران در تلاش برای حل مشکلات هموطنان از هیچ اقدامی دریغ نخواهیم کرد.
وی افزود: ما از دیپلماسی عمومی و رسمی در این زمینه استفاده کردیم. در این خصوص با معاون وزارت خارجه گرجستان، معاون وزارت دادگستری، مشاوران نخست‌وزیر، رئیس گروه دوستی پارلمانی گرجستان و ایران و اداره کل کنسولی وزارت خارجه گرجستان در ارتباط بودیم و ملاقات‌هایی در این خصوص انجام داده و مشکلات ایجاد شده برای ایرانیان را مطرح کردیم.
قوام‌شهیدی با بیان اینکه در صد سال گذشته هیچگونه تقابل منافعی با گرجستان نداشته‌ایم، اظهار داشت: همواره منافع دو کشور مکمل همدیگر بوده است و فکر نمی‌کنیم ایجاد محرومیت و مشکلات برای اتباع دو کشور بتواند کمک کننده باشد. آنچه اتفاق افتاده را خارج از اصول روابط دو کشور دوست می‌دانیم و حتما این روند باید اصلاح شود.این دیپلمات ارشد ایرانی بیان کرد: اگر ایرانی‌ها به گرجستان آمدند با دعوت، اصرار و تکرار دعوت چه در سطح علنی، رسمی و سیاسی بین مقامات دو کشور و چه در ملاقات‌های خصوصی بوده و پاسخ این دعوت و حضور مهمان در خانه میزبان کتک زدن و خشونت نیست و ما این انتظار را نداریم و طبیعتا این رفتار نمی‌تواند پاسخ این دعوت تلقی شود.
قوام‌شهیدی با اشاره به اظهارات متعدد مقامات گرجی در دعوت از ایرانیان برای سفر به این کشور خاطرنشان کرد: این دعوت‌ها به این معنا نیست که ایرانی‌ها بیایند و با مشکل مواجه شوند.
سفیر ایران در ادامه این نشست خبری در پاسخ به سؤالاتی خاطرنشان کرد: با هر دستگاهی صحبت می‌کنیم قول‌هایی می‌دهند، ولی عملا شاهد تحولی در بحث تردد ایرانی‌ها نیستیم.
قوام‌شهیدی گفت: بهشتی از گرجستان تصویر شد و دوستان گرجی هم بدون اینکه هزینه‌ای کنند یا در آن مداخله داشته باشند با هزینه‌های تبلیغی ایرانیان جماعت کثیری را به این کشور کشاندند. 
وی گفت: هنگامی که این بهشت را برای هر انسانی تصویر می کنند هرگز شک نمی کند که ممکن است در بهشت دچار مشکلات اقامتی شود.
قوام‌شهیدی در پاسخ به اظهارات یکی از مسئولان گرجستان مبنی بر اینکه ایرانی‌ها به گرجستان زیاد تردد می‌کنند و با ویزای توریستی 45 روزه می‌آیند ولی اهداف تجاری و کاری دارند و این مغایر قانون است، تصریح کرد: این گفته خلاف است و مغایر قانون نیست، هر ایرانی که بخواهد با هدف غیر جهانگردی به گرجستان بیاید هیچ انتخابی به غیر از ورود 45 روزه ندارد و طبیعی است که هزنیه نقص و خلاء قوانین گرجستان را ایرانیان نباید پرداخت کنند.
وی با اشاره به مشکلات و پیچیدگی‌هایی که در چند ماه اخیر برای بحث سوء پیشینه پیش آمد، بیان کرد: ما از دوستان گرجی گله‌مند هستیم، چرا که شبانه تصمیم گرفتند و روزانه عمل کردند و تا این لحظه حتی یک خط به عنوان دستگاه متولی به ما منعکس نکردند که ما از فردا یا تاریخ مشخصی بحث سوء پیشینه را از ایرانی‌ها مطالبه می‌کنیم، جمعیت کثیری را پشت در سفارت ایران فرستادند که مورد اعتراض ایرانیان و مسئولان گرجی بی اطلاع از موضوع قرار گرفت.
سفیر ایران با بیان اینکه صحنه‌های دلخراش و خارج از اخلاق در مرزهای زمینی و هوایی رخ داده است از این بابت به شدت گله‌مند هستیم، گفت: از دوستان گرجی خواسته شده پاسخ دهند دراین رابطه اسناد زنده‌ای درباره رفتارهای خارج از اخلاق و خشونت‌بار ماموران مرزی وجود دارد و باید مورد بررسی و پیگیری قرار گیرد که منتظر پاسخ‌های دستگاه‌های مسئول هستیم . امیدواریم روابط بسیار خوب و تاریخی، فدای رفتار فردی افراد خودسر و یا افرادی که معلوم نیست از کجا دستور می‌گیرند، نشود.
قوام‌شهیدی گفت: در ملاقاتی که بیش از دوساعت و نیم به طول انجامید به طور مبسوط پیرامون حوادث اخیر و شکایات ایرانیان و نقض قوانین از سوی ماموران گرجی طرح موضوع شد. همچنین بر اساس هماهنگی که انجام شد چند نفر از افرادی که قربانی تخلف شده اند با معاون محترم وزیر خارجه ملاقات نمودند که در خلال ملاقات ایشان بسیار متاثر شده و قول پیگیری جدی موضوع را داده اند.
همچنین با بهره مندی از ظرفیتهای دیپلماسی پارلمانی و در ملاقات با رئیس گروه دوستی پارلمانی گرجستان و ایران به طور مشروح به آثار مخرب رفتارهای اخیر با اتباع ایرانی پرداخته شد و از ایشان نیز خواسته شد تا ضمن طرح موضوع در پارلمان گرجستان، فرصتی را فراهم آورند تا اینجانب با حضور در میان نمایندگان مردم گرجستان ، ادله لازم جهت لزوم اصلاح فرآیندها و روندهای آسیب زا که مشکلات فراوانی را برای اتباع کشورمان ایجاد نموده ارائه شود تا دستگاه قانون گذاری گرجستان اصلاحات لازم را به سرعت در دستورکار قرار دهد.
قوام شهیدی در پاسخ به سفیر گرجستان که گفته بود ایرانی‌ها از سفر به گرجستان سوء استفاده کردند، اظهار داشت: شما اجازه نمی‌دادید، اگر چنین اتفاقی افتاده قوانین شما این اجازه را داده است، شما باید ویزا را دسته بندی می‌کردید، اگر نکردید نشان می‌دهد خودتان نمی‌خواستید. ویزای توریستی باید از ویزای کار، سرمایه گذاری دانشجویی و سایر امور جدا شود. از کشوری که می‌خواهد وارد اتحادیه اروپا شود و استانداردهای مدنی را رعایت کند، انتظار می‌رود با برخوردهای خشونت‌آمیز نقص قوانین خود را جبران نکند.
سفیر ایران درباره خصوص قاچاق مواد مخدر از سوی ایرانیان و خبر منتشر شده در تلویزیون و رسانه‌های گرجی که جو منفی را در کشور ایجاد کرد، گفت: با وجود پیگیری و مکاتبه ای که بلافاصله در این خصوص انجام شده است، و علیرغم تصریح قوانین بین المللی و کنوانسیون وین در دسترسی کنسولی، من به عنوان سفیر و همکاران در سفارتخانه تا امروز نه نام این افراد و نه محل و پروازی که با آن آمده‌اند و نه اینکه سفارش دهنده آن چه کسی بوده را نمی دانیم. 
وی ادامه داد: اگر قرار است تبلیغات منفی گسترده راجع به موضوعی شود، حقوق کنسولی کشور باید رعایت شود و اگر شهروند خاطی باشد حتما باید مجازات شود، ولی قاعده‌ای دارد و این قاعده در همه دنیا رعایت می‌شود و نمی‌شود کشوری خود را از این قاعده مستثنی کند.
این دیپلمات ارشد کشورمان گفت: اگر شما منحنی میزان ریجکت‌های ایرانی‌ها را در گرجستان در یک سال گذشته و چند سال گذشته رسم کنید، بالاترین نقطه آن روزی است که این خبر (ضبط مواد مخدر توسط ایرانی‌ها) را منتشر کردند. آیا می‌شود گفت این تصادفی است. در یک روز بیشترین تعداد ریجکت صورت پذیرد و در همان روز خبر ضبط مواد مخدر از ایرانیان منتشر شود؟ 
قوام‌شهیدی ادامه داد: از سالهای گذشته برای جلوگیری از انتقال مواد مخدر، تلاشهای عدیده ای از سوی سفارت انجام گرفته و از وزیر کشور گرجستان چندین بار دعوت کردیم به ایران سفری داشته باشد و در این سفر تمام موضوعات پلیسی، انتظامی و ... بین دو کشور سازماندهی و توافقنامه‌ای در این زمینه تدوین شود.
سفیر ایران اضافه کرد: چند بار دعوتنامه وزیر کشور ایران را برای همتای گرجی ارسال کردیم و علیرغم اینکه قرار بود ماه جولای به ایران سفر نمایند، این سفر را لغو کردند و به زمان دیگری موکول شد.
این دیپلمات ارشد کشورمان بیان کرد: ما در راستای مبارزه با مواد مخدر هزینه‌های زیادی را پرداختیم و خون‌های زیادی در این زمینه ریخته شد و اگر این هزینه‌ها داده نشده بود، مواد مخدر کل اروپا را در برگرفته بود.
قوام‌شهیدی درباره سرمایه‌گذاری 100 هزار دلاری که از سوی مسئولان گرجی عنوان شده نیز خاطرنشان کرد: یک سال است از زبان مسئولان مختلف این بحث شنیده می‌شود و می‌خواهند قوانین سرمایه‌گذاری و اقامتی را تغییر و میزان آن را افزایش دهند و می‌گویند قرار است این قانون به مجلس برود ولی آیا این خودش یک تبلیغ برای شتاب بیشتر و اشتیاق بیشتر به گرفتن اقامت با مقررات قبلی نیست؟ اگر هجوم آوردند کسی این کار را صورت نداده، جز صاحبخانه (میزبان).
سفیر ایران در تفلیس در پاسخ به این سؤال که تکلیف آنهایی که سرمایه‌گذاری کرده و کارت اقامت از یک سال تا پنج سال دارند چه می‌شود؟ پاسخ داد: باید تمهیداتی در این زمینه اندیشیده شود و پاسخ این سوال را باید به طور شفاف مسئولان گرجی ارائه کنند.
وی در پاسخ به این سؤال که آیا گرجستان به دنبال تغییر سیاست خود در قبال ایران است؟ گفت: همه مقامات گرجستان در اظهارنظرات مختلف عنوان کردند که ما هیچ مشکلی با ایران نداریم و علاقه‌مند به داشتن روابط خوب با ایران هستیم و می‌توانیم مشکلات را با نشست‌های دوجانبه حل و فصل کنیم و سیاست ما در رابطه با ایران به هیچ وجه تغییر نکرده است.
قوام‌شهیدی اضافه کرد: هر زمان سؤال کردیم که علت این رفتارها (برخوردها با اتباع ایرانی) چیست هیچ پاسخی دریافت نکردیم و منتظر پاسخ طرف گرجی هستیم.