۰ نفر

آمریکا: دنبال بازگرداندن محدودیت‌های سابق موشکی ایران هستیم

۲۱ آذر ۱۳۹۷، ۲۰:۵۲
کد خبر: 321516
آمریکا: دنبال بازگرداندن محدودیت‌های سابق موشکی ایران هستیم

شورای امنیت سازمان ملل متحد امروز چهارشنبه برای بحث درباره ششمین گزارش «آنتونیو گوترش»، دبیر کل سازمان ملل درباره اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ این شورا تشکیل جلسه داد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از فارس، شورای امنیت سازمان ملل متحد امروز چهارشنبه برای بحث درباره ششمین گزارش «آنتونیو گوترش»، دبیر کل سازمان ملل درباره اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ این شورا تشکیل جلسه داد.

«رزماری دی کارلو»، معاون دبیرکل سازمان ملل در امور سیاسی در این جلسه پایبندی ایران به برجام را یادآور شد. وی از خروج آمریکا از این توافق ابراز تأسف کرد.

نماینده اتحادیه اروپا در این نشست هم ضمن تأیید پایبندی ایران به برجام گفت برخی مسائل خارج از حیطه این توافق بر آن سایه انداخته‌اند. وی به آزمایش‌های موشکی ایران اشاره کرد و از ایران خواست آنها را متوقف کند.

«مایک پامپئو»، وزیر خارجه آمریکا ادعا کرد که یکی از مسئولان نظامی ایران گفته که ایران قادر به ساخت موشک‌هایی با برد بالای ۲۰۰۰ کیلومتر است.

پامپئو ادعا کرد آزمایش‌های موشکی ایران بعد از حصول توافق هسته‌ای افزایش یافته است. پامپئو با بیان این ادعا که ایران از چندین قطعنامه شورای امنیت سرپیچی کرده گفت: «ایالات متحده هیچ‌گاه این را تاب نخواهد آورد و هر کشوری که به دنبال صلح و امنیت است هم نباید آن را تاب بیاورد.»

وزیر خارجه آمریکا مدعی شد ایران از حسن نیت کشورهای دنیا سوءاستفاده کرده و اکنون صاحب بزرگترین زرادخانه موشکی در منطقه خاورمیانه (غرب آسیا) است.

وزیر خارجه آمریکا همچنین ادعا کرد ایران امروزه بزرگترین میزان موشکهای بالستیک در منطقه را در اختیار دارد. او گفت برجام سبب نشده که تولید و آزمایش موشکهای بالستیک ایران کاهش یابد.

پامپئو در بخش دیگری از اظهاراتش گفت آمریکا به دنبال بازگرداندن محدودیت‌های وضع‌شده توسط سازمان ملل علیه برنامه موشکی ایران در قطعنامه ۱۹۲۹ است.

پامپئو گفت شورای امنیت نباید محدودیت‌های تسلیحاتی علیه ایران را در سال ۲۰۲۰ بردارد. او گفت: «این شورا، علاوه بر رسیدگی به فعالیت‌های موشکی ایران نباید محدودیت‌های تسلیحاتی [علیه ایران] را در سال ۲۰۲۰ بردارد.»

نماینده فرانسه تصریح کرد تا زمانی که ایران به تعهداتش پایبند باشد فرانسه هم تعهداتش ذیل برجام را اجرا خواهد کرد. او گفت برخی از رفتارهای ایران، به ویژه برنامه موشکی همسو با قطعنامه ۲۲۳۱ نیست.

نماینده روسیه گفت که مسائل خارج از برجام نباید برای اخلال در آن مورد استفاده قرار گیرند. او با انتقاد از آمریکا گفت که این کشور قطعنامه‌ای که خودش آن را تأیید کرده اجرا نمی‌کند و در صدد تنبیه سایر کشورها بابت آن است.

نماینده روسیه همچینین با بیان اینکه خروج آمریکا لطمه‌ای جدی به نظام منع اشاعه وارد کرده گفت تاریخ نشان می‌دهد این اقدامات شکست می‌خورند. او گفت روسیه از حفظ برجام حمایت می‌کند.

وی گفت: «آمریکا نه تنها خودش قطعنامه 2231 شورای امنیت(در رابطه با برجام) را نقض کرده بلکه تلاش می‌کند همه دیگر کشورهایی را که به این قطعنامه پایبند هستند، مجازات کند.»

نماینده چین گفت که واقعیت‌های عملی نشان می‌دهند که برجام توافقی موثر بوده است. او گفت چین تلاش‌های ایران برای اجرای قطعنامه و برجام را تحسین می‌کند و امیدوار است ایران به اجرای تعهداتش ادامه دهد. وی از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای هم ابراز تأسف کرد.

چین همچنین تأکید کرد ایران بارها اعلام کرده که به دنبال سلاح هسته‌ای نیست و موشک‌هایش برای قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای طراحی نشده‌اند.