۰ نفر

ابراز تأسف گوترش از تحریم‌ ایران در ششمین گزارش قطعنامه‌۲۲۳۱

۲۱ آذر ۱۳۹۷، ۱۹:۴۸
کد خبر: 321505
ابراز تأسف گوترش از تحریم‌ ایران در ششمین گزارش قطعنامه‌۲۲۳۱

دبیر کل سازمان ملل متحد در ششمین گزارش ۶ ماهه خود درباره اجرای قطعنامه شماره ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد که نسخه‌ای از آن به رویت رسیده از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای ابراز تأسف کرده است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از تسنیم، «آنتونیو گوترش»، دبیر کل سازمان ملل متحد در ششمین گزارش 6 ماهه خود درباره اجرای قطعنامه شماره 2231 شورای امنیت سازمان ملل متحد از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای ابراز تأسف کرده است.

دبیر کل سازمان ملل متحد در بند 2 این گزارش که قرار است در جلسه امروز شورای امنیت به بحث گذاشته شود از مانع‌تراشی‌های آمریکا در اجرای برجام ابراز تأسف کرده و خاطرنشان کرده این اقدامات کمکی به پیشبرد اهداف مشخص‌شده در توافق هسته‌ای و قطعنامه موید آن، 2231 نمی‌کنند.

در بند دوم گزارش ششم آمده است: «من از این واقعیت استقبال می‌کنم که جمهوری اسلامی ایران، علی‌رغم چالش‌های قابل‌ توجه ایجاد شده توسط خروج ایالات متحده از "برنامه جامع اقدام مشترک" و تصمیم متعاقب آن در اعمال مجدد تحریم‌هایی که به موجب این توافق رفع یا تعلیق شده بودند، کماکان به اجرای تعهدات مرتبط هسته‌ای خود طبق تأیید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ادامه می‌دهد.»

گوترش در ادامه این بند از اقدامات ضدایرانی آمریکا ابراز تأسف کرده است: «من از این اقدامات ابراز تأسف می‌کنم و اعتقاد راسخ دادم که این اقدامات، اهداف مشخص‌شده در این برنامه (برجام) و قطعنامه 2231 را پیش نمی‌برند. [در این اسناد] از تمامی کشورهای عضو، سازمان‌های منطقه‌ای و سازمان‌های بین‌المللی خواسته شده از اجرای این برنامه حمایت کرده و از انجام اقداماتی که آن را تضعیف می‌کنند خودداری کنند.»

دبیر کل سازمان ملل در ادامه به نامه‌ای که ایران 5 نوامبر 2018 توسط نماینده جمهوری اسلامی ایران خطاب به او نگاشته شده هم اشاره کرده است.