۰ نفر

جلالی در دیدار با مدیر شبکه رهبری امنیت اروپا مطرح کرد:

انتخاب مسیرهای جایگزین در صورت تعلل اروپا برای حفظ برجام

۱۹ آذر ۱۳۹۷، ۲۲:۰۷
کد خبر: 321004
انتخاب مسیرهای جایگزین در صورت تعلل اروپا برای حفظ برجام

رییس گروه روابط پارلمانی جمهوری اسلامی ایران با پارلمان اروپا با بیان اینکه حضور ایران در برجام باید دستاوردهای ملموسی برای ملت ایران داشته باشد،‌ گفت: اگر اقدامات عملی اروپا در حفظ برجام آغاز نشود به مسیرهای جایگزین روی خواهیم آورد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از خانه ملت،‌ تاریا آنلی کرونبرگ مدیر اجرائی شبکه رهبری اروپا در امور خلع سلاح هسته‌ای و امنیت اروپا عصر امروز با کاظم جلالی رییس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی دیدار و گفتگو کرد.

کاظم جلالی در این دیدار با اشاره به توافق برجام و اتفاقات رخ‌داده در مسیر این توافقنامه، برجام را دستاورد بزرگی در عرصه بین‌‌اللملی برای اروپا دانست و بر لزوم اقدامات مناسب اروپا در حفظ آن تاکید کرد.

رییس گروه روابط پارلمانی جمهوری اسلامی ایران با پارلمان اروپا، اقدام آمریکا و ترامپ در خروج از برجام را غیر عقلانی،‌ غیر حقوقی و خارج از عرف دیپلماتیک دانست و تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران در قبال اقدام نامتعارف آمریکا تصمیم شتابزده‌ای نگرفت و براساس مصالح خود بر تعهداتش در برجام پایبند ماند.

رییس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران همواره بر تعهدات خود در عرصه بین‌المللی پایبند بوده است، یادآور شد: گزارش‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مُهر تاییدی بر عمل ایران به تعهدات خود در برجام است اما وقتی جمهوری اسلامی ایران به تعهدات خود پایبند بوده است انتظار می‌رود تا به حقوق خود در این توافقنامه هم دست پیدا کند.

نماینده مردم تهران، ری،‌ شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی، در ادامه تاکید کرد: هرچند اروپا در قبال حفظ برجام مواضع سیاسی اتخاذ کرده، اما ما در انتظار اقدامی جدی و اراده‌ای عملی از سوی اروپا در این زمینه هستیم.

وی افزود: اروپا با اتخاذ سیاست‌های عملگرایانه در قبال حفظ برجام باید در مقابل یکجانبه‌گرایی آمریکا در عرصه بین‌المللی بایستد و از وزن و حیثیت سیاسی خود در معادلات جهانی دفاع کند.

عضو کمیسیون امنیت ملی وسیاست خارجی مجلس، توضیح داد:‌ برجام دستاورد اروپا در مذاکرات بین‌المللی است و حال اروپا برای حفظ حیثیت و جلوگیری از تحقیر خود در عرصه بین‌المللی باید از برجام به صورت جدی و عملی دفاع کند.

وی با بیان اینکه اروپا در عرصه مدیریت جهانی می‌تواند نقش مستقلی را از آمریکا ایفا نماید، گفت: حفظ برجام می‌تواند ضامن حفظ نقش اروپا در معادلات جهانی باشد.

رییس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: هرچند تاکنون جمهوری اسلامی ایران براساس مصالح و منافع خود در قبال خروج آمریکا از برجام، رفتار خردمندانه و حکیمانه نشان داده است اما اگر ناچار شویم و شاهد اقدامات عملی از سوی اروپا در قبال حفظ برجام نباشیم ناچار به استفاده از مسیرهای جایگزین خواهیم بود.

وی ایجاد کانال مالی میان اتحادیه اروپا با ایران را گامی ضروری دانست و گفت: طولانی شدن ایجاد این کانال مالی به بی‌اعتمادی و ناامیدی از اقدامات اروپا در صیانت از برجام منتهی خواهد شد.

رییس گروه روابط پارلمانی جمهوری اسلامی ایران با پارلمان اروپا، برجام را میدان وزن‌کشی اروپا و آمریکا در عرصه بین‌المللی دانست و تصریح کرد: موفقیت یا عدم توفیق اروپا در قبال حفظ برجام در ین تنظیم قوا در عرصه بین‌المللی موثر خواهد بود و در صورت عدم توفیق، نقش اروپا بیش از پیش تضعیف خواهد شد.

رییس مرکز پژوهش‌های مجلس با تاکید بر اینکه حضور جمهوری اسلامی ایران در برجام باید دستاوردهای ملموسی برای ملت ایران داشته باشد، گفت: ما براساس تجارب گذشته به مشکلاتی مانند تحریم برخورده‌ایم و می‌توانیم با آن مقابله کنیم .

وی با بیان اینکه برنامه‌ریزی‌های جمهوری اسلامی ایران استفاده از ظرفیت‌های داخلی برای مقابله با تحریم‌ها و تهدیدها است، تصریح کرد: ما پایه‌های اقتصادی را براساس توانمندی‌های داخلی خود تقویت خواهیم کرد.

رییس مرکز پژوهش‌های مجلس در پایان تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران در دوران تحریم دوستان و متحدان واقعی خود را دوباره خواهد شناخت.

تاریا آنلی کرونبرگ نیز در این نشست با اشاره به اقدامات اروپا در حفظ برجام، گفت: پس از خروج آمریکا از برجام به دنبال راهکارهایی برای دور زدن تحریم‌ها بوده‌ایم که نخستین اقدام آن اخذ معافیت شرکت‌های اروپایی از تحریم‌های آمریکا بود که در این زمینه به نتیجه قابل قبولی دست پیدا نکردیم.

وی افزود: دومین گام اروپا در مقابله با تحریم‌های آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران استفاده از قانون مسدودسازی بود که متاسفانه با این اقدام نیز شرکت‌های اروپایی تحت تحریم قرار می‌گرفتند، پس از آن به دنبال ایجاد خط اعتباری اختصاصی میان بانک‌های ملی برخی کشورها با جمهوری اسلامی ایران بودیم که در این زمینه نیز با محدودیت‌هایی مواجه می‌شدیم، مسیر بعدی استفاده از سوئیفت بود که آمریکا در این مسیر نیز اختلال‌هایی ایجاد کرد تا اینکه اکنون به دنبال ایجاد کانال اختصاصی سازوکار مالی اتحادیه اروپا با ایران عنوان اس‌پی‌وی(SPV) هستیم که امیدواریم تا پایان سال جاری میلادی اجرایی شود.

مدیر اجرائی شبکه رهبری اروپا در امور خلع سلاح هسته‌ای و امنیت اروپا، خاطرنشان کرد: مسیر سختی در برابر همکاری اروپا با جمهوری اسلامی ایران با ایجاد کانال مالی مستقل وجود دارد که لیکن این اقدام، سازوکار نوینی است و اروپا به طور جدی دنبال اجرایی نمودن آن است.

وی با بیان اینکه اروپا به دنبال حفظ و تنظیم روابط خود در دنیا است،‌ یادآور شد: خروج جمهوری اسلامی ایران از برجام،‌ اعتبار اروپا را در عرصه بین‌المللی از بین می‌برد از همین‌رو اروپا به دنبال حفظ برجام است.

کرونبرگ با تاکید بر اینکه گزارش‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بیانگر عمل جمهوری اسلامی ایران بر تعهدات خود در برجام است، گفت: اروپا با ایجاد کانال مالی مستقل به دنبال این هست تا پول حاصل از خرید نفت را به ایران برگرداند و از این طریق خریدهای موردنیاز ایران را نیز انجام پذیرد.