۰ نفر

پای بانک‌های «اچ‌اس‌بی‌سی» و «استاندارد چارترد» انگلیس به پرونده مدیر هوآوی باز شد

۱۹ آذر ۱۳۹۷، ۲۰:۰۴
کد خبر: 320981
پای بانک‌های «اچ‌اس‌بی‌سی» و «استاندارد چارترد» انگلیس به پرونده مدیر هوآوی باز شد

یک منبع آگاه اعلام کرد:بانک‌های «استادندارد چارترد» و «اچ‌اس بی‌سی» احتمالا در میان موسسات مالی هستند از سوی هوآوی برای انتقال پرداخت‌ها به ایران از آن استفاده شده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، وال استریت ژورنال به نقل از منابع آگاه نوشت بانک‌های «استاندارد چارترد» و «اچ‌اس بی‌سی» احتمالا در میان موسسات مالی هستند که از سوی هوآوی برای انتقال پرداخت‌ها به ایران از آن استفاده شده است.

منگ وانشو در روز یک دسامبر در ونکوور کانادا دستگیر شده است. وی که مدیر ارشد مالی شرکت هوآوی و دختر بنیانگذار این شرکت بزرگ چینی است زمانی که در حال تغییر پرواز خود در کانادا بود از سوی مقامات قضایی کانادا دستگیر شد.

به نوشته وال استریت ژورنال، هوآوی از یک واسط سوم (یک شرکت کوچک هنگ‌کنگی اسکای کام) برای انتقال پرداخت‌ها میان این شرکت و ایران استفاده کرده است.

هر دو بانک انگلیسی هستند و برای نقض قوانین پولشویی تحت بررسی‌های دقیق قرار گرفته بدند. هر دوی این بانک‌ها تحت بررسی‌های فدرال برای نوعی تراکنش‌ها که در پرونده هوآوی، قرار دارند. اما هیچ‌کدام به تخلفی متهم نیستند.

بانک استاندارد چارترد از اظهارنظر به سی ان بی سی در این رابطه خودداری کرد اما مشخص ساخت که هدف تحقیقات در پرونده هوآی نیست. اما اچ‌اس‌بی‌سی از اظهارنظر به وال استریت ژورنال خودداری کرد.

اچ اس بی سی در پاسخ به ایمیل سی ان بی سی اعلام کرده است: «وزارت دادگستری آمریکا تایید کرده است کهاچ اس بی سی در این پرونده تحت تحقیقات قرار ندارد.»

هوآوی از سال 2012 برای طیف گسترده‌ای از موضوعات تحت تحقیقات قرار دارد.

بنا بر اعلام دادگاه این پرونده در روز جمعه، مدیران هوآوی از ابتدای سال 2017 موضوع تحقیقات در مورد نقض تحریم‌ها را می‌دانستند و «الگوهای سفر خود را برای جلوگیری از سفر به آمریکا تغییر داده بودند.» اما وکیل منگ تنش‌های جنگ تجاری را دلیل این تغییرات مسافرتی اعلام کرده است.

شرکت هوآوی یکی از ثروتمندترین، بزرگترین و مهمترین شرکت‌های چینی است و این احتمال وجود دارد که منگ وانشو، یکی از مدیران ارشد این شرکت از سوی مقامات آمریکایی در دادگاه نیویورک مورد محاکمه قرار گیرد.