۰ نفر

انتقاد ترکیه از برخورد دوگانه اروپا با اغتشاشات!

۱۹ آذر ۱۳۹۷، ۱۸:۰۴
کد خبر: 320948
انتقاد ترکیه از برخورد دوگانه اروپا با اغتشاشات!

وزیر خارجه ترکیه با انتقاد از سکوت اتحادیه اروپا در برابر برخورد خشن نیروهای امنیتی با تظاهرات در کشورهای مختلف این قاره، تاکید کرد که فرانسه باید مورد شدیدترین انتقادات قرار بگیرد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، «مولود چاووش‌اوغلو» وزیر خارجه ترکیه روز یکشنبه با ابراز تاسف از آسیب رسیدن به اموال عمومی در فرانسه، از برخورد خشن پلیس و نیروهای امنیتی این کشور با معترضان شدیدا انتقاد کرد.

چاووش‌اوغلو طی سخنرانی در مراسم اهدای جوایز انجمن روزنامه‌نگاران در آنتالیا، گفت: «ما هیچوقت از آشوبگری حمایت نکرده‌ایم. (اما) زمانی که شاهد آشوبگری در کشور خود بودیم، این کشورهای (اروپایی) از طریق سازمان‌های غیردولتی، سیاستمداران و رسانه‌ها از آن (آشوبگری) حمایت کردند».

به نوشته خبرگزاری «آناتولی» وی با اشاره به اعتراضات و تجمعات هفتگی در شهرها و کشورهای مختلف اروپایی، توضیح داد: «امروز تظاهراتی در فرانسه رخ می‌دهد که از نظر ما در حال افراطی‌شدن است... ولی استفاده بیش از حد پلیس فرانسه از قوّه قهریه، یک درس واقعی است».

وزیر خارجه ترکیه در اظهاراتی طعنه‌آمیز خطاب به اتحادیه اروپا افزود: «رویکرد کشورها و اتحادیه اروپا نیز یک درس است. رویکرد رسانه‌ای در این مورد، یک فاجعه واقعی است. این چیزی است که استاندارد دوگانه، نفاق و دورویی می‌نامیم».

چاووش‌اوغلو با انتقاد از اینکه کشورهای اروپایی هیچ اعتراضی به برخورد خشن پلیس فرانسه با معترضان ندارند، تاکید کرد که باید فرانسه را به دلیل این استاندارد دوگانه در برخورد با اعتراضات، به لحنی شدید مورد انتقاد قرار داد.

وی اما با بیان اینکه اروپا زمانی با‌ثبات‌ترین قاره در جهان بود، خاطر نشان کرد: «ما نمی‌خواهیم اقتصاد این کشورها (اروپایی) صدمه ببیند. ما بخشی از این قاره هستیم... امیدواریم این تظاهرات هرچه سریعتر پایان یابد».

اعتراضات در فرانسه تحت عنوان «جلیقه ‌زردها» با وجود عقب نشینی رئیس‌جمهور این کشور از گران کردن بنزین و تعلیق طرح گرانی بنزین، کمابیش ادامه دارد.

دیروز هم «جلیقه ‌زردها» در فرانسه با وجود عقب نشینی «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور این کشور از  طرح گرانی مالیات بر سوخت تظاهرات کردند. تظاهراتی که بیش از هزار و 700 بازداشتی داشته است.

ماکرون اگرچه این طرح را به حالت تعلیق درآورد، اما جلیقه‌زردهای فرانسوی خواستار لغو آن هستند و از همین روی، همچنان آتش تظاهرات در کل فرانسه شعله‌ور است.

دولت فرانسه قصد دارد در چارچوب سیاست تشویق عمومی به استفاده از خودروهای هیبریدی و کاهش خودروهای متکی به سوخت فسیلی، از ابتدای سال آینده میلادی مالیات بر هر لیتر گازوییل را ۶.۵ و هر لیتر بنزین ۲.۹ سنت افزایش دهد؛ سیاستی که جرقه اعتراضات سراسری را زده است.