۰ نفر

بحران برگزیت به نگرانی درباره تأمین دارو در انگلیس کشیده شد

۱۶ آذر ۱۳۹۷، ۲۱:۳۱
کد خبر: 320207
بحران برگزیت به نگرانی درباره تأمین دارو در انگلیس کشیده شد

درحالی‌که نتایج نظرسنجی‌ها در انگلیس از مخالفت بالای افکار عمومی با توافقنامه خروج از اتحادیه اروپا دولت «ترزا می» حکایت دارد، وزیر بهداشت انگلیس روز جمعه از بررسی سازوکارهای ویژه همچون انتقال دارو با پرواز چارتر خبر داد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، «مت هنکوک» این اظهارات را چهار روز مانده به رأی‌گیری تاریخی پارلمان انگلیس درباره توافقنامه برگزیت بیان داشت. او در گفت‌وگو با شبکه رادیویی بی.بی.سی با اشاره به ‌احتمال مخالفت نمایندگان پارلمان با توافقنامه برگزیت افزود: ما ظرفیت‌های هوایی را بررسی می‌کنیم تا تأمین دارو در کشور با مشکل مواجه نشود.
او همچنین به ایجاد سازوکاری برای تسریع انتقال دارو از طریق زمینی اشاره کرد و گفت، کامیون‌هایی را که حامل مواد دارویی و اقلام پزشکی هستند را در اولویت قرار می‌دهیم. هنکوک همچنین عنوان کرد مقادیر زیادی از مواد دارویی از هم‌اکنون در انگلیس انبارشده است.
در همین پیوند نشریه تایمز امروز گزارش داد دولت انگلیس در نظر دارد تا اختیارات ویژه‌ای را برای داروخانه‌ها در نظر گیرد که بر اساس موجودی خود نسخه بیماران را تأمین کنند. در حال حاضر، داروخانه‌ها در این کشور موظف به تأمین داروهایی هستند که از سوی پزشک تجویزشده است. با این ‌حال چنانچه این قانون به اجرا گذاشته شود، داروخانه‌ها قادر خواهند بود تا نسخه بیماران را بدون مشورت با پزشک معالج حک‌ و اصلاح کنند.
نمایندگان پارلمان انگلیس سه‌شنبه آینده درباره توافقنامه خروج این کشور از اتحادیه اروپا رأی‌گیری خواهند کرد. این توافقنامه دو سال پس از مذاکرات فشرده انگلیس و اتحادیه اروپا، در بروکسل به تصویب سران 27 کشور اروپایی رسید. توافق یادشده اینک بایستی به تائید پارلمان‌های انگلیس و اتحادیه اروپا رسیده تا به قانون تبدیل شود.
درصورتی‌ که پارلمان انگلیس با این توافق مخالفت کند، ناظران پیش‌بینی می‌کنند که یا انگلیس بدون توافق از اتحادیه اروپا خارج می‌شود، یا نخست‌وزیر استعفا می‌دهد و انتخابات سراسری آغاز می‌شود و یا اینکه همه‌پرسی مجدد برگزیت برگزار خواهد شد.
فضای این روزهای پارلمان انگلیس حاکی است که بیشتر نمایندگان با توافق برگزیت موافق نیستند و بر اساس پیش‌بینی منابع خبری، خروج بدون توافق انگلیس از اتحادیه اروپا از شانس بالایی برخوردار است. 
هرچند نمایندگان پارلمان با خروج بدون توافق از اتحادیه اروپا موافق نیستند اما این تنها شانس برابر آن‌هاست که بتوانند «ترزا می» را از مقام نخست‌وزیری برکنار کنند.
بر اساس برنامه اعلام‌شده، انگلیس 29 مارس سال آینده رسماً از اتحادیه اروپا خارج خواهد شد و نخست‌وزیر در سخت‌ترین مبارزات سیاسی خود تلاش می‌کند تا توافق‌نامه به ‌دست‌آمده را از سد پارلمان بگذراند.