۰ نفر

چین نسبت به حصول توافق با آمریکا اظهار امیدواری کرد

۱۵ آذر ۱۳۹۷، ۱۹:۰۸
کد خبر: 320024
چین نسبت به حصول توافق با آمریکا اظهار امیدواری کرد

سخنگوی وزارت بازرگانی چین با اشاره به اینکه هیات های تجاری چین و آمریکا تماس و همکاری خوبی با یکدیگر دارند اظهار امیدواری کرد ظرف 90 روز با آمریکا به توافق برسند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا 'گائو فنگ' روز پنجشنبه در نشست خبری با خبرنگاران داخلی و خارجی در پکن گفت: رهبران چین و آمریکا در دیدار خود در آرژانتین درباره مسایل تجاری به توافق نظر مهم رسیدند.
او اظهار داشت: سپس هیات تجاری دو کشور در زمینه محصولات کشاورزی، انرژی و خودروسازی، به اجرای این توافق نامه می پردازند. 
وی گفت: در 90 روز آینده، ما بر اساس جدول زمانی و نقشه راه، در باره زمینه هایی مانند حفاظت از حق مالکیت معنوی، همکاری فنی، مجوز بازار و تعادل تجاری به مشورت می پردازیم تا به توافق نظر برسیم.
گائو فنگ افزود: دو طرف ظرف 90 روز لغو تمام تعرفه اعمال شده را به عنوان هدف خود تلقی می کنند و بر اساس اصل احترام به یکدیگر، برابری و منافع متقابل و توجه به نگرانی های یکدیگر، درباره مسایل مهم مشورت و تلاش می کنند تا به توافق نظر برسند.
«شی جین پینگ» رئیس جمهوری چین و همتای آمریکایی اش «دونالد ترامپ» اول دسامبر در دیداری حساس در آرژانتین توافق کردند تا پس از ماه ها جنگ تجاری، آتش بسی 90 روزه اعلام کنند.
قرار است در صورتی که در این مدت توافقی حاصل نشود، تعرفه های 10 درصدی که پیشتر اعمال شده بود، به 20 درصد افزایش یابد. 
پکن که به دنبال جنگ تجاری با آمریکا تعرفه بر روی خودروهای وارداتی از این کشور را تا 40 درصد افزایش داده بود می گوید در زمینه کاهش آن اقدام می کند.
چین که پیشتر با خرید نفت و دانه های روغنی از آمریکا موافقت کرده بود همچنین برای جلب نظر دولت ترامپ قبول کرده است تا تولیدات انرژی و محصولات کشاورزی بیشتری از آمریکا خریداری کند تا میزان کسری تجاری آن کشور در برابر پکن کمتر شود.
کسری تراز تجاری آمریکا در سال 2017 در برابر چین به 375 میلیارد دلار رسیده است طبق آمار، این رقم در هشت ماهه نخست سال جاری میلادی نیز به 261 میلیارد دلار رسیده است.