۰ نفر

یک روزنامه آمریکایی خبر داد؛

رشوه سعودی‌ها؛ رزرو 500شب اقامت در هتل ترامپ!

۱۵ آذر ۱۳۹۷، ۱۶:۳۴
کد خبر: 319985
رشوه سعودی‌ها؛ رزرو 500شب اقامت در هتل ترامپ!

لابی‌گران سعودی در حمایت از تلاش‌های لابیگرانه به نفع ریاض، یک ماه مانده به انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ ریاست جمهوری آمریکا به مدت ۵۰۰ شب اتاق‌های هتل ترامپ در پایتخت این کشور را رزرو و ۲۷۰ هزار دلار پرداخت کردند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، گزارش یک رسانه آمریکایی از جنبه‌های تازه‌ای از تلاش‌های عربستان سعودی برای اصلاح قانون «جاستا» پرده برداشته است. این قانون در زمان دولت قبلی آمریکا با حمایت اکثریت قاطع نمایندگان کنگره تصویب شد تا دولت وقت امکان وتوی آن را نداشته باشد.

بنا بر گزارش «واشنگتن پست»، شرکت‌های لابیگر آمریکایی حامی عربستان سعودی بعد از انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ و پیروزی «دونالد ترامپ»، برخی از اقدامات لابیگری خود را به هتل‌ ترامپ در واشنگتن دی سی پایتخت این کشور منتقل کردند.

طبق گزارش این روزنامه، بعد از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا لابیگران سعودی برای ۵۰۰ شب اتاق‌های این هتل لوکس را رزرو و در مجموع حدود ۲۷۰ هزار دلار برای هتل ترامپ هزینه کردند.

آنها در اتاق‌های این هتل، ده‌ها نفر از کهنه‌سربازان ارتش آمریکا را اقامت دادند. هدف از اقدامات لابیگران سعودی آن بود که از این کهنه سربازان آمریکایی برای لابی کردن در کنگره آمریکا درباره قانون «جاستا» استفاده کنند.

در گزارش تازه «واشنگتن پست» خبر داده شده که مقام‌های سعودی به ۶ گروه کهنه سرباز ارتش آمریکا در فاصله دسامبر ۲۰۱۶ تا فوریه ۲۰۱۷ برای اقامت در هتل ترامپ پول پرداخت کردند تا این افراد در کنگره آمریکا برای افزودن متمم اصلاحی در قانون جاستا لابی کنند.

نکته جنجالی در استفاده از کهنه سربازان آمریکایی این بود که بسیاری از این سربازان قدیمی نمی‌دانستند که کارفرمای لابیگرانی که آن‌ها را استخدام کرده، عربستان سعودی است.

این اولین باری نیست که رسانه‌های آمریکا از  صرف صدها هزار دلار توسط عربستان سعودی به منظور تلاش جهت اخلال در اجرای قانون جاستا خبر می‌دهند.

اردیبهشت ماه سال گذشته بود که «سی‌بی‌اس» گزارش داد، دو هفته بعد از تصویب قانون «عدالت در برابر حامیان تروریسم» (جاستا) که به موجب آن خانواده قربانیان حملات ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ می‌توانند علیه حکومت سعودی اقامه دعوی کنند، عده‌‌ای از مخالفان آن یک کمپین سیاسی علیه آن به راه انداختند. از جمله اقدامات این کمپین، پرداخت پول به کهنه‌سربازان آمریکایی برای بازدید از کنگره و هشدار دادن به قانونگذاران درباره تبعات ناخواسته اجرای قانون جاستا بود.

انتشار گزارش واشنگتن پست در شرایطی صورت گرفته که مواضع حمایتی ترامپ و دولت او از عربستان سعودی و ولی‌عهد این کشور در پرونده قتل «جمال خاشقچی» روزنامه‌نگار منتقد عربستانی انتقادهای اعضای ارشد کنگره آمریکا را هم در پی داشته است.

از زمان روی کار آمدن ترامپ، رسانه‌ها و برخی منتقدان در آمریکا بارها درباره منافع اقتصادی او از تعاملات اقتصادی کشورهای خارجی با شرکت‌های مرتبط با «سازمان ترامپ» انتقادهای زیادی مطرح و حتی رئیس‌جمهور را به نقض قانون متهم کرده‌اند.