۰ نفر

آمریکا به روسیه باخت!

۱۴ آذر ۱۳۹۷، ۱۴:۴۴
کد خبر: 319753
آمریکا به روسیه باخت!

مسابقه بر سر قطب با شکست آمریکا به پایان رسید.

به گزارش اقتصادآنلاین، شبکه «ان بی سی نیوز» خبر داد، ناوگان یخ شکن های آمریکا در وضعیت اسفباری قرار دارند. هم اکنون فقط دو یخ شکن قدیمی می توانند در میان یخ های قطب شناوری کنند.

وظیفه این یخ شکن ها، فقط جمع آوری اطلاعات و آزادی کشتی های بدام افتاده در میان یخ ها و رفع عواقب نشت نفت در نقاط قطبی است. افزون برآن، این دو یخ شکن از منافع آمریکا در قطب دفاع می کنند.

اما به گزارش شبکه تلویزیونی نامبرده، یکی از این یخ شکن ها به نام «ستاره قطبی» 40 سال پیش ساخته شده است و عمر آن دارد به پایان می رسد.  یخ شکن دیگر «هیلی» که در سال 2000 ساخته شد، فقط می تواند از عهده وظایف محوله علمی برآید.

بسیاری از کارشناسان آمریکایی مدتهاست اعلام می دارند که آمریکا در مسابقه بر سر قطب خیلی از روسیه عقب مانده است. ساخت کشتی یک موضوع جداگانه است که کشورهای دیگر می توانند کمک کنند، اما اینکه رقیب و دشمن سعی کند به مناطق خودویژه اقتصادی آمریکا نفوذ کند و یا دست به مسابقه تسلیحاتی با آمریکا بزند، وضع کاملا فرق می کند.

به گزارش اسپوتنیک؛ جان هرامندی نماینده مجلس آمریکا در گفتگو با «ان بی سی» گفت:« موضوع از این قرار است که آمریکا قطب را نادیده گرفت. ما مسیر اصلی قطبی بین آسیا و اروپا را از دست دادیم. ما کنترل بر اقیانوس منجمد شمالی را به روسیه و چین دادیم و از آن ها عقب ماندیم».

بر طبق گزارش شبکه تلویزیونی نامبرده، آمریکا به اهمیت قطب واقف است که در زمان جنگ جهانی دوم  7 یخ شکن ساخته شده بودند که سه تای آن ها در مرزهای شوروی کار می کردند. آن دوران، زمان شکوفایی برای یخ شکن های آمریکا بود که دیگر به پایان رسیده است.