۰ نفر

روسیه توان نظامی خود را افزایش می دهد

۱۴ آذر ۱۳۹۷، ۱۰:۱۸
کد خبر: 319676
روسیه توان نظامی خود را افزایش می دهد

وزیر دفاع روسیه اعلام کرد: در نخستین واکنش به خروج احتمالی آمریکا از پیمان منع موشک های کوتاه و میان برد توان نظامی خود را افزایش می دهیم.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، سرگئی شایگو در نشستی با فرماندهان دستگاه های نظامی که در مرکز ملی مدیریت دفاعی برگزار شد، خاطرنشان کرد: اقدامات لازم برای افزایش توانایی و ظرفیت نظامی کشور در شرایط رقابت تسلیحاتی، که تصمیم آمریکا مبنی بر خروج از پیمان منع موشک های با برد کوتاه و متوسط این رقابت را بوجود آورده و افزایش داده است، بررسی و در دستور کار قرار دارد.

وی همچینین افزود: در برنامه دفاعی روسیه تا سال 2027، تمام شرایط لازم برای تحقق این هدف در نظر گرفته شده است و سال آینده بیش از چهار هزار رزمایش و مانور در سطوح مختلف و حدود هشت هزار و 500 برنامه و طرح آمادگی نظامی در نظر گرفته شده است.

«استفاده و به کارگیری تجربه ورود نیروهای نظامی در تنش ها و درگیری های تسلیحاتی مدرن و همچنین آموزش تصمیم و حل موثر ماموریت های غیر استاندارد به فرماندهان از جمله برنامه های ویژه سال آینده برای نظامیان روسیه است.

چند روز پیش نیز آموزش نیروهای نظامی مخصوص دوره زمستان در مراکز نظامی روسیه آغاز شده است، وزیر دفاع روسیه در این باره هم گفت: کنترل و بازرسی سرزده از این مراکز و بررسی میزان آمادگی نظامی نیروها ادامه خواهد داد.

گفتنی است پیمان منع موشک های هسته ای کوتاه و میان برد هشتم ماه دسامبر سال 1987 ( 1366) بین میخائیل گورباچف آخرین رهبر اتحاد جماهیر شوروی و رونالد ریگان رئیس جمهوری وقت آمریکا امضا شد.

براساس این پیمان، توسعه و کاربرد تمام موشک های هسته ای و غیر هسته ای کوتاه و میان برد به استثنای موشک های دریایی ممنوع شد.

این پیمان نخستین قرارداد کنترل تسلیحات هسته ای موشکی راهبردی در جهان به حساب می آید که با توجه به اینکه در دوره جنگ سرد بین دو ابرقدرت (شوروی و آمریکا) امضا شده بود، از اهمیت بسیار بالا و حیاتی برخوردار شده است.

تا سال 1991 (1370) حدود دو هزار و 700 موشک نابود شدند ضمن اینکه دو کشور اجازه بازرسی از تاسیسات یکدیگر را داشتند.