۰ نفر

وزیر خارجه قطر فاتحه شورای همکاری خلیج فارس را خواند!

۱۰ آذر ۱۳۹۷، ۲۳:۵۸
کد خبر: 318841
وزیر خارجه قطر فاتحه شورای همکاری خلیج فارس را خواند!

وزیر خارجه قطر در سخنانی اوضاع کنونی شورای همکاری خلیج فارس را به خاطر عدم توانایی این شورا برای تاثیرگذاری تاسف آور خواند.

به گزارش شبکه الجزیره، محمد بن عبدالرحمان آل ثانی، وزیر خارجه قطر در جریان سخنانی در جلسه شورای روابط خارجی در نیویورک عنوان داشت: آنچه در شورای همکاری خلیج (فارس) رخ می‌دهد تاسف آور است چراکه این شورا یکی از باثبات‌ترین سازمان‌ها در خاورمیانه بوده است. زمانی که محاصره قطر آغاز شد نگاه شهروندان و جامعه بین‌المللی به شورای همکاری خلیج (فارس) نیز تغییر کرد و مشخص شد که چگونه این شورا به یک ابزار بی‌اثر تبدیل شده است.

 به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل ازایسنا،  ما نمی‌خواستیم به این سطح از تنش برسیم. اقدامات انجام شده علیه دولت قطر نبوده، بلکه علیه ملت قطر و اقداماتی بی‌سابقه است.

وزیر خارجه قطر درباره وجود یک مکانیسم برای حل مساله محاصره نیز گفت: "هیچ مکانیسمی برای حل این مشکل وجود ندارد، اگرچه این امکان برای ما در شورا وجود دارد. ما حتی امنیت مشترک را نیز تقسیم نمی‌کنیم.

محمد بن عبدالرحمان ادامه داد: نمی‌خواهم بدبین باشم اما معتقد نیستم که شورای همکاری خلیج (فارس) بتواند در آینده نقش خود را بار دیگر ایفا کند. ما امیدواریم که این شورا بار دیگر به عنوان یک سازمان قوی و موفق در زمینه همکاری در جهان عرب ایفای نقش کند اما اطمینان ندارم که در سایه وضعیت کنونی به این سمت پیش برویم.وی ضمن اشاره به طرح قطر برای ادامه نقش خود به عنوان میانجی‌گر، اظهار کرد که کشورش هنوز از بعد تاریخی توان این را دارد که بازیگران منطقه‌ای و بین‌المللی را با هم جمع کند.

این مقام قطری افزود: قطر به میانجیگری ماهر در منطقه تبدیل شده است به عنوان مثال ما در لبنان موفق شدیم که درگیری را آرام کنیم و در سودان در توقف جنگ و تحقق صلح در دارفور نقش آفرینی کردیم و امروز در راستای تسهیل گفت‌وگوها میان آمریکا و دولت افغانستان و طالبان حرکت می‌کنیم.وی گفت: قطر به عنوان بازیگری فعال و حامی همه طرف‌های دارای نیات حسنه که مایل به حل اختلاف و مقابله با چالش‌ها و مخاطراتی هستند که بر خاورمیانه و جهان تاثیر می‌گذارد، به نقش آفرینی خود ادامه خواهد داد.

وزیر خارجه قطر ادامه داد: بحران در خاورمیانه به بالاترین حد خود از تنش رسیده است و این موضوع ایجاب می‌کند که همه کارشناسان به طور همزمان و به منظور دست‌یابی به راهکار واقعی و دائمی برای تحقق صلح، به تحلیل تمامی درگیری‌ها بپردازند.

محمد بن عبدالرحمان با اشاره به شکوفایی کشورش طی ۲۰ سال گذشته تصریح کرد: قطر طی دو دهه اخیر تصمیم به گشودن صفحه جدید گرفته است و این سیاست خارجه قطر را ترسیم و شکل داده است که مبتنی بر پویایی، گفت‌وگو و همکاری است. این تصمیم رویکرد جدیدی در خاورمیانه بوده و نتایج دلخواه آن حاصل شده است و قطر در خارج از مرزهای جغرافیایی خود دوستان و هم‌پیمانانی به دست آورده است.