۰ نفر

دلارهای نفتی سعودی؛ راز مخالفت آمریکا با قطعنامه جنگ یمن

۹ آذر ۱۳۹۷، ۲۱:۳۷
کد خبر: 318575
دلارهای نفتی سعودی؛ راز مخالفت آمریکا با قطعنامه جنگ یمن

یک نشریه آمریکایی فاش کرده که عربستان سعودی به سناتورهای مخالف با قطعنامه پایان حمایت آمریکا از ائتلاف سعودی در جنگ یمن، رشوه داده است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از فارس، مجلس سنای آمریکا روز چهارشنبه گذشته با پیشبرد قطعنامه‌‌ای که خواستار پایان دادن به حمایت آمریکا از ائتلاف سعودی در جنگ یمن است، موافقت کرد. این قطعنامه، اکنون بایستی در صحن علنی به بحث گذاشته شود. در این رأی‌گیری 62 تن موافق و 37 سناتور دیگر مخالف بودند.

نشریه آمریکایی نیوزویک، در گزارشی فاش کرده است که حداقل پنج نفر از سناتورهای حزب جمهوری‌خواه که با این قطعنامه مخالفت کردند از لابی‌گران وابسته به عربستان سعودی کمک‌های مالی دریافت کرده‌اند.

نشریه نیوزویک نوشته این موضوع نشان می‌دهد عربستان سعودی چگونه از ثروت هنگفتش برای اثرگذاری بر سیاست‌ خارجی آمریکا استفاده می‌کند.

در جلسه رأی‌گیری روز چهارشنبه، قانونگذاران مجلس سنا با ۶۳ رأی مثبت و ۳۷ رأی ناموافق، مخالفت آشکار خود را با حمایت‌های دولت ترامپ از ائتلاف سعودی در جنگ یمن نشان دادند.

نیوزویک فاش کرده «روی بلانت»، نماینده ایالت میسوری در مجلس سنا، «جان بوزمان» از ایالت آرکانزاس، «ریچارد بور» از کارولینای شمالی، «مایک کرابو» از ایالت آیداهو و «تیم اسکوت» از ایالت کارولینای جنوبی از لابی‌گران وابسته به عربستان سعودی کمک مالی دریافت کرده‌اند.

منبع نیوزویک، گزارش ماه گذشته صادره از سوی مرکز «سیاست بین‌المللی» است.

«روی بلانت» یکی از 10 فردی است که در سال 2017 دریافت‌کننده بیشترین کمک‌های مالی به ستاد انتخاباتی خود از شرکت‌های وابسته به عربستان سعودی بوده است.

نمایندگان دموکرات همچون «هایدی هیتکامپ» از ایالت داکوتای شمالی، «جو مانشن» از ایالت ویرجینای غربی، و «رابرت منندز» از  ایالت نیوجرسی  نیز در این سال از شرکت‌های لابی‌گری به نفع عربستان رشوه گرفته بودند.

نیوزویک همچنین نوشته است که طبق برخی پیش‌بینی‌ها عربستان در سال 2017، مجموعا 27 میلیون دلار برای لابی‌گری هزینه کرده است و اسناد وزارت دادگستری آمریکا نشان می‌دهد حکومت سعودی سال ۲۰۱۸ تقریباً ۷ میلیون دلار به نمایندگان مجالس دیگر کشورها رشوه داده است.