۰ نفر

مکرون به بن سلمان بشدت هشدار داد

۹ آذر ۱۳۹۷، ۲۰:۰۵
کد خبر: 318563
مکرون به بن سلمان بشدت هشدار داد

«امانوئل مکرون» رئیس جمهوری فرانسه که در نشست گروه 20 در آرژانتین به سر می برد، جمعه شب در دیدار با «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی، پیام شدید اللحنی در خصوص یمن و کشته شدن «جمال خاشقچی» روزنامه نگار منتقد هیات حاکمه عربستان به وی داده است.

به گزارش رویترز، در بیانیه کاخ الیزه فرانسه همچنین آمده است که مکرون در دیدار بن سلمان، خواستار حضور کارشناسان بین المللی در جریان تحقیقات در مورد قتل خاشقچی شده است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، همه مدارک و شواهد نشان می‌دهد که 15 مامور از نزدیکان بن سلمان ولیعهد سعودی که از طرف او به استانبول اعزام‌شده بودند، عامل قتل خاشقچی و نابود کردن جنازه وی هستند و بر این اساس، دولت ترکیه خواستار استرداد این افراد برای محاکمه در استانبول است.

بیانیه الیزه درحالی منتشر می شود که فرانسه برخلاف آلمان دیگر عضو مهم اتحادیه اروپا در خصوص توقف صادرات سلاح به عربستان موضع گیری نکرده است.

پاریس با توجیه به کار گیری تسلیحات فرانسوی در به خاک و خون کشیده شدن شهروندان بی گناه و غیر نظامیان یمنی پیشتر تاکید کرده بود؛بطور کلی صادرات سلاح برای زنده نگه داشتن صنایع دفاعی فرانسه که مسئول تامین تجهیزات سلاح های بازدارنده هسته ای کشور است، امری ضروری می نماید.

این درحالی است که براساس نظرسنجی فروردین ماه موسسه 'YouGov'، مشخص شد، 75 درصد مردم فرانسه از مکرون می خواهند، فروش سلاح به عربستان و امارات را به حالت تعلیق در آورد.

در همین راستا، «سخرید کاخ» وزیر تجارت خارجی وهمکاری های توسعه ای هلند روز جمعه اعلام کرد که این کشور صادرات سلاح به چند کشور عربی از جمله عربستان را متوقف می کند.

پیش از این ، فنلاند و دانمارک نیز اعلام کردند: صادرات سلاح و مهمات جنگی ساخت این کشورها به عربستان سعودی و امارات متحده عربی متوقف شده است.

از سوی دیگر، دیده بان حقوق بشر (Human Rights Watch)) هفته گذشته و همزمان با سفر هیات بلندپایه اماراتی به پاریس خطاب به مکرون اعلام کرد: اگر پاریس به دنبال حل بحران یمن است، باید به بن زاید اعلام کند که این کشور دیگر به امارات سلاح نمی فروشد.

یمن بیش از سه سال و نیم است که زیر حملات همه جانبه ائتلاف متجاوز سعودی و با استفاده از سلاح های ساخت کشورهای غربی کاملا تخریب شده است و در جریان آن بیش از هفت هزار یمنی کشته و هزاران تن دیگر زخمی شدند.