۰ نفر

هشدار چین نسبت به یکجانبه گرایی آمریکا در نشست آرژانتین

۹ آذر ۱۳۹۷، ۹:۱۵
کد خبر: 318476
هشدار چین نسبت به یکجانبه گرایی آمریکا در نشست آرژانتین

سخنگوی وزارت بازرگانی چین با بیان اینکه پکن در انتظار دستاوردهای مثبت و عملی در نشست سران گروه 20 در آرژانتین است نسبت به یکجانبه گرایی آمریکا در این نشست هشدار داد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، 'گائو فنگ' روز جمعه در کنفرانس خبری در پکن تصریح کرد اکنون چالش ها و ریسک های پیش روی اقتصاد سراسر جهان آشکارا افزایش یافته است و حمایت گرایی و یک جانبه‌گرایی، عوامل نامعینی را برای رشد اقتصاد جهان به بار آورده است.

او با اشاره به اینکه مقابله با یکجانبه گرایی نیازمند همکاری تمام طرف ها است تاکید کرد چین مایل است به اتفاق آرژانتین و طرف های دیگر بیش از پیش با افزایش همکاری در ابعاد تجاری و سرمایه‌گذاری، به سیاست باز بودن بازار، ادامه داده و نیروی محرکه جدید رشد اقتصاد را بیابد.

گائو فنگ بیان اینکه پکن مایل است ضمن تعمیق بیش از پیش همکاری‌ها، همچنان دستور کار توسعه پایدار سال 2030 را به عنوان کار مهم اجرا کند بیان کرد چین تصمیم دارد به کشورهای در حال رشد برای بهره‌برداری از نتایج و دستاوردهای جهانی شدن کمک نماید.

به گفته وی چین مایل است بیش از پیش با اجماع تفاهم مشترک طرف ها از نظام تجارت چندجانبه پشتیبانی و از تجارت آزاد سراسر جهان دفاع کند.

این مقام وزارت بازرگانی چین اظهار داشت اکنون که ساز و کار تجارت و سرمایه‌گذاری به ستون مهم همکاری گروه 20 تبدیل شده است چین امیدوار است طرف ها با تلاش های مشترک به دستاوردهای مثبت و عملی در این نشست کمک کنند و برای ایجاد اقتصاد جهانی باز و فراگیر و تحقق رشد پایدار اقتصاد سراسر جهان، سهم خود را ادا کنند.

گروه 20 در سال 1999 میلادی تشکیل و به محل اجتماع و رایزنی رهبران کشورهای توسعه یافته و اقتصادهای نوظهور جهان تبدیل شده است این گروه 85 درصد از تولید ناخالص داخلی جهان و دوم سوم جمعیت جهان را شامل می شود.

در سال های ابتدایی فقط وزرای دارایی و روسای بانک های مرکزی کشورهای عضو در اجلاس های مختلف شرکت می کردند اما از سال 2008 به بعد و پس از رکود اقتصادی در جهان، رهبران این کشورها نیز نشست هایی برگزار کردند.

از سال 2008 رهبران گروه 20 سالی یک مرتبه دیدار کردند اما بین سال های 2009 و 2010 زمانی که اقتصاد جهان با بحران مواجه شد، رهبران جهان دو مرتبه در اجلاس گروه 20 شرکت کردند.

کشورهای آرژانتین، استرالیا، برزیل، کانادا، چین، فرانسه، آلمان، هند، اندونزی، آفریقای جنوبی، ایتالیا، ژاپن، مکزیک، آمریکا، روسیه، عربستان، کره جنوبی، ترکیه، انگلیس و اتحادیه اروپا اعضای گروه 20 هستند.

سیزدهمین نشست دو روزه گروه 20 از امروز (جمعه) در آرژانتین برگزار خواهد شد.