۰ نفر

اجماع جهانی دریایی علیه آمریکا چگونه شکل گرفت؟

۶ آذر ۱۳۹۷، ۱۰:۰۲
کد خبر: 317757
اجماع جهانی دریایی علیه آمریکا چگونه شکل گرفت؟

معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی معتقد است، تحریم‌هایی که امروز علیه ایران اعمال شده، برخلاف گذشته نه مبنای حقوقی دارد و نه دولت‌های جهان از آن حمایت می‌کنند و اجماع جهانی علیه آمریکا در اجلاس اخیر IMO نشانه‌ای از همین رویکرد بود.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، هادی حق‌شناس تصریح کرد: دولت ترامپ همانطور که از قبل نیز اعلام کرده بود از آبان ماه امسال تحریم‌هایی را علیه ایران اعمال کرده که صنعت دریایی ایران نیز از این قاعده مستثنی نیست. با وجود تمام این فشارها و برنامه ریزی آمریکا، تحریم های جدید یک تفاوت بسیار مهم با گذشته دارد. پیش از این تحریم‌ها با یک پشتوانه حقوقی جدی از سوی شورای امنیت سازمان ملل همراه بود و تمامی دولت‌ها موظف بودند که به تحریم‌ها علیه ایران عمل کنند.

وی افزود: در حال حاضر اما تحریم‌ها این‌گونه است که امریکا به تنهایی عمل می‌کند و هیچ یک از دولت‌های موثر و بزرگ جهان و اروپا حاضر به همراهی نشده است. از سوی دیگر آمریکا تحریم‌های جدید بدون هیچ پشتوانه حقوقی اجرایی کرده و حتی این تحریم‌ها مستقیما بر خلاف قطعنامه شورای امنیت است و همین مساله به ما کمک می‌کند که اجازه ندهیم اجماعی علیه ایران شکل بگیرد.

معاون سازمان بنادر درباره واکنش مثبت اعضای سازمان جهانی آی ام او از بیانیه ایران در جلسه اخیر این سازمان، اظهار کرد: آنچه در این جلسه اتفاق افتاد نیز تداوم این حرکت و موفقیت ایران در یک عرصه فنی و تکنیکی بود. این سازمان به عنوان مرجع دریایی جهان که زیر نظر سازمان ملل فعالیت می‌کند و بسیاری از کشورها از جمله ایران و آمریکا عضو آن هستند مهم‌ترین سازمان در عرصه دریایی جهان به شمار می رود و ایران توانست در جلسه اخیر آی ام او بیانیه خود علیه تحریم‌ها را ارائه کرده و اجماعی جهانی علیه آمریکا به وجود آورد.

حق شناس درباره جزییات بیانیه ایران توضیح داد: آمریکا در طول هفته‌های گذشته به کشورهای مختلف جهان هشدار می داد و تهدید می کرد که ورود کشتی‌های ایرانی به آبراه‌های آنها می‌تواند از نظر ایمنی خطرناک باشد و تلاش می‌کرد با به وجود آوردن این فضای جدید تردد کشتی‌های ایران را با دشواری و محدودیت روبه‌رو کند. سازمان بنادر به عنوان نماد حاکمیتی ایران در این عرصه گزارشی را تهیه کرد که تمام این فشارها را رد و ورود به بحث امنیت و ایمنی تردد کشتی‌های کشورهای عضو سازمان را خلاف روح قوانین و قواعد موجود به شمار می‌آورد. خوشبختانه کشورهای عضو با این بیانیه موافقت کردند و فشارهای آمریکا را خلاف قواعد بین المللی و منافع اعضا به شمار آوردند.

وی ادامه داد: ایران از ۵۰ کنوانسیون رسمی آی ام او در بیش از ۳۰ کنوانسیون عضویت دارد و از سال‌ها پیش تلاش کرده نقشی موثر و جدی در این بخش داشته باشد. ما از این پس نیز تلاش می‌کنیم با حفظ قدرت خود توان ایران را حفظ کرده و در راستای منافع کشور حرکت کنیم.

معاون سازمان بنادر با بیان این که تردد کشتی‌های ایران در بخش‌های مختلف دریایی اروپا ادامه دارد، افزود: ما از نظر حمایت سیاسی تاکنون نتایج مثبتی از اروپایی‌ها گرفته‌ایم و این روند نیز ادامه دارد اما در عرصه اقتصادی شرایط متفاوت است زیرا شرکت‌های بخش خصوصی بر اساس منافع اقتصادی خود تصمیم می‌گیرند. آنچه در این رابطه اهمیت زیادی دارد بدون پشتوانه بودن تهدیدها و تحریم‌های جدید است. ما باید با استفاده از پشتوانه حقوقی و سیاسی موجود اهداف خود را به پیش ببریم و امیدواریم که با مسائلی همچون جلسه اخیر لندن بتوان مسائل و دغدغه‌های اقتصاد دریایی ایران را دنبال کرد.

از نیمه نخست آبان ماه امسال با آغاز دور جدید تحریم‌ها بخش‌های مختلف اقتصاد ایران با شرایطی جدید مواجه شدند و صنعت دریایی ایران یکی از اصلی‌ترین این حوزه ها بود. آمریکا هرچند چابهار را تحریم‌ها معاف کرد اما در عین حال تلاش‌های مختلفی برای محدود کردن عملکرد دریایی ایران در سطح جهان آغاز کرد.

به دنبال این اتفاق و سخنان جدید آمریکایی ها سازمان بنادر هفته قبل در جلسه آی‌ام‌او اعتراض رسمی خود را در قالب یک بیانیه ارائه کرد که با واکنش مثبت اکثر کشورهای جهان رو به رو شد. ایران با قرار گرفتن در سواحل مهم خلیج فارس، دریای عمان و دریای خزر یکی از مهم‌ترین کشورهای دریایی منطقه و جهان به شمار می رود.