۰ نفر

چین و ژاپن 24پروژه همکاری امضا کردند

۵ آذر ۱۳۹۷، ۱۲:۴۳
کد خبر: 317543
چین و ژاپن 24پروژه همکاری امضا کردند

چین و ژاپن در حاشیه دوازدهمین مجمع صرفه جویی انرژی و حفاظت از محیط زیست دو کشور که امروز (دوشنبه) در پکن برگزار شد 24 پروژه همکاری امضا کردند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، این پروژه ها در زمینه های‌ صرفه جویی انرژی و استخراج انرژی جدید، پیشگیری و کنترل آلودگی، اقتصاد گردشی، مقابله با تغییرات اقلیمی، شهر هوشمند و بازار طرف ثالث به امضا رسید.

رییس کمیته ملی توسعه و اصلاحات چین در این مراسم تاکید کرد امسال برابر با چهلمین سالگرد اجرای سیاست اصلاحات و درهای باز است چین برای پیشبرد دور جدید درهای باز در سطح بالا تلاش می کند و صمیمانه از سرمایه گذاری کشورها از جمله ژاپن استقبال می کند تا به طور مشترک از فرصت های توسعه بهره برداری کنند.

هه لی فونگ ساخت یک خانه سبز را رویای مشترک انسان عنوان کرد و گفت: چین و ژاپن باید دست به دست تلاش کنند تا ضمن افزایش همکاری صرفه جویی انرژی و حفاظت از محیط زیست، به اجرای دستور کار توسعه پایدار سال 2030 سازمان ملل کمک و به ساخت تمدن زیست محیطی سراسر جهان یاری و جامعه انسان با سرنوشت مشترک را ایجاد کنند.

در این مجمع حدود 800 نماینده از چین و ژاپن درباره اقتصاد گردشی، خودروی الکترونیکی و هوشمند، فناوری پاکسازی زغال سنگ و تولید برق حرارتی و تجارت درازمدت میان دو کشور تبادل نظر کردند.

امسال چهلمین سالگرد امضای پیمان صلح و دوستی بین دو کشور چین و ژاپن است، سال 1978 میلادی رهبران دو کشور با امضای پیمان صلح و دوستی، به شکل قانونی، مسیر صلح و دوستی پایدار بین دو کشور را تعیین کردند که ضمانتی برای حل مسایل حساس تاریخی و مساله تایوان فراهم کرده است.

در همین راستا 'شینزو آبه' نخست وزیر ژاپن با سفر به چین با 'شی جین پینگ' رئیس جمهوری این کشور ملاقات و گفت و گو کرد.

در این سفر بود که دو کشور چندین توافقنامه مربوط به تقویت روابط دوجانبه از جمله سوآپ ارزی به ارزش ۳۰ میلیارد دلار را امضا کردند و قول دادند تا همکاری در زمینه های مالی و تجاری را در زمینه های نوآوری و اوراق بهادار افزایش دهند.