۰ نفر

رئیس جدید اینترپل انتخاب شد +عکس

۳۰ آبان ۱۳۹۷، ۱۳:۴۹
کد خبر: 316569
رئیس جدید اینترپل انتخاب شد +عکس

اینترپل امروز چهارشنبه از انتخاب "کیم جونگ یانگ" از کره‌جنوبی به عنوان رئیس‌ آتی این نهاد خبر داد.

به گزارش رویترز، این نهاد پلیس بین‌المللی در پیامی توئیتری انتخاب کیم جونگ یانگ، کفیل این نهاد، برای ریاست دو ساله طی کنگره سالانه این نهاد در دوبی را تایید کرد.   

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، پیشتر گمان می‌رفت اینترپل یک مقام ارشد روس را برای ریاست آتی انتخاب کند و همین امر مایه نگرانی اروپا و آمریکا بر سر مداخله احتمالی کرملین شده بود.   

کنگره سالانه ۱۹۴ کشور عضو اینترپل امروز در دوبی برگزار شد. نامزدهای ریاست این نهاد برای پیروزی به کسب دو سوم آراء نیاز داشتند. ریاست این نهاد تقریبا تشریفاتی است و امور روزمره زیر نظر یورگن استاک، دبیرکل اینترپل از آلمان صورت می‌گیرد اما بحث نفوذ وجود دارد. برای همین نگرانی‌هایی میان اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها بابت انتخاب یک روس و سوء استفاده از اختیارات اینترپل به وجود آمد.

20

یکی از کاندیداهای پیشرو "الکساندر پروکوپچوک" روسی بود که از ژنرال‌های رده بالای وزارت کشور روسیه است. پروکوپچوک پیش از انتصاب به عنوان معاون رئیس اینترپل در سال ۲۰۱۶، رئیس اداره اینترپل روسیه بود. برخی از منتقدان نگران بودند که کاندیدا و پیروز شدن یک افسر پلیس روس برای سمت ریاست اینترپل باعث شود تا این نهاد بین‌المللی نظارتی به وسیله‌ای برای آزار مخالفان روس تبدیل شود.

البته این نگرانی پر بیراه هم نبود؛ میخاییل الکساندروف، از دفتر دادستانی کل روسیه به خبرنگاران گفته بود که یک پرونده کیفری برای رسیدگی به مسمومیت سه فرد به دستور یا اطلاع بیل برودر، از مخالفان کرملین و یک سرمایه‌گذار متولد آمریکا مطرح شده است. برودر و سایر مخالفان ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه تاکید داشتند روسیه تلاش دارد تا از اینترپل علیه آنها استفاده کند.