۰ نفر

امارات : فروش سلاح به بحرین امنیت منطقه را تامین می‌کند

۲۵ آبان ۱۳۹۷، ۲۲:۵۳
کد خبر: 315345
امارات : فروش سلاح به بحرین امنیت منطقه را تامین می‌کند

وزیر مشاور در امور خارجی امارات که کشورش یکی از اعضای اصلی ائتلاف خود خوانده در حمله نظامی به مردم یمن و به خطر افتادن امنیت منطقه است، مخالفت سنای آمریکا با فروش سلاح به رژیم آل خلیفه در بحرین را عامل موثری برای تامین امنیت خلیج فارس ارزیابی کرد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا ، انور قرقاش درحساب کاربری خود در توئیتر نوشت : رد شدن طرح منع فروش سلاح به بحرین در مجلس سنای آمریکا ، اقدام مثبتی در خصوص اولویت های راهبردی واشنگتن تلقی می شود.

وی افزود : بدون اینکه بخواهم احساسی سخن بگویم و هدف سیاسی داشته باشم رد شدن این طرح، التزام آمریکا به امنیت خلیج (فارس) را نشان داد.

سنای آمریکا روز جمعه با یک طرح پیشنهادی برای ممنوعیت فروش یک محموله سلاح به ارزش 300 میلیون دلار به کشور بحرین مخالفت کرد.

این طرح از سوی سناتور رند پل سناتور جمهوریخواه ایالت کنتاکی ارائه شده بود. پل گفته بود این طرح پیامی برای کاخ سفید است تا دولت دونالد ترامپ این نکته را دریابد که آمریکا دیگر تمایلی ندارد در جنگ یمن دخالت داشته باشد.

به گزارش آسوشیتدپرس، کاخ سفید پیش از این تهدید کرده بود که این طرح را وتو خواهد کرد. این طرح در نهایت با 77 رای مخالف در مقابل 22 رای موافق از سوی سناتورها رد شد.

دولت آمریکا در ماه سپتامبر سال جاری به کنگره اطلاع داده بود که قصد دارد 120 سامانه موشکی هدایت شونده و 110 سامانه موشکی تاکتیکی را به بحرین بفروشد.

موشک‌هایی که بحرین اعلام کرده بود برای بهبود وضعیت امنیتی خود در «زیرساخت‌های نفتی و گازی» به آن نیاز دارد.

بحرین از 14 فوریه 2011 ( 25 بهمن 1390) صحنه انقلاب مردمی ضد رژیم آل خلیفه است. مردم بحرین خواهان آزادی، برقراری عدالت و رفع تبعیض و روی کار آمدن دولتی منتخب و آزادی زندانیان سیاسی کشورشان هستند.

ناآرامی‌های بحرین تاکنون ده ها کشته و هزاران زخمی بر جای گذاشته است. رژیم آل خلیفه همچنین صدها نفر را سلب تابعیت کرده است.

گروه‌های مدافع حقوق بشر بارها رژیم آل خلیفه را به خاطر سرکوب مخالفان محکوم کرده‌ و خواستار اصلاحات در نظام سیاسی این کشور شده‌اند.

رژیم آل خلیفه یکی از اعضای ائتلاف خود خوانده عربی به سرکردگی عربستان سعودی است که طی سه سال و نیم گذشته با حمله نظامی به یمن هزاران نفر ازافراد غیر نظامی این کشور را کشته یا زخمی و زیر ساخت های این کشور را نابود کرده است.

انتقادها از جنگ یمن و نقش عربستان سعودی در آن، پس از قتل جمال خاشقچی در کنسولگری عربستان سعودی در استانبول ترکیه بالا گرفت.

واشنگتن حاضر نشد در قبال ترور روزنامه نگار مخالف ولیعهد سعودی ، ریاض را تحریم اقتصادی کند. 'دونالد ترامپ' رییس جمهوری آمریکا علنی گفت که حاضر نیست قراردادهای پر سود اقتصادی و نظامی با سعودی ها را به دلیل دخالت در قتل خاشقچی متوقف کند.

مهم ترین واکنش آمریکا که خود را یکی از مدعیان حمایت از حقوق بشر می داند ، تحریم 17 نفر از مقامات سعودی بوده است .

رفتارهای دو گانه آمریکا با مفاهیمی مانند تروریسم و حقوق بشر همیشه مورد انتقاد کارشناسان بوده است .