۰ نفر

دیپلمات اسبق انگلیس:

جنگ اقتصادی ترامپ علیه ایران محکوم‌ به شکست است

۲۵ آبان ۱۳۹۷، ۲۰:۴۰
کد خبر: 315326
جنگ اقتصادی ترامپ علیه ایران محکوم‌ به شکست است

ریچارد دالتون سفیر پیشین انگلیس در ایران معتقد که باوجود تقاضا برای نفت ایران و فقدان حمایت‌های بین‌المللی برای تحریم‌های آمریکا، رویکرد خشن واشنگتن علیه تهران محکوم ‌به شکست است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، دالتون در یادداشتی که روز جمعه در نشریه گاردین چاپ شد نوشت: آمریکا علیه ایران جنگ اقتصادی به راه انداخته است: پس‌ازآنکه شورای امنیت سازمان ملل متحد توافق هسته‌ای ایران را به تصویب رساند، اینک دولت ترامپ مخالف تجارت قانونی با جمهوری اسلامی است.

این سیاست بر این ادعا شکل‌ گرفته که ایران تهدیدی علیه امنیت مردم آمریکا است؛ اما به ‌وضوح در این رابطه مبالغه شده است.

وی همچنین اظهارات مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا مبنی بر اینکه تحریم‌ها با این هدف اعمال ‌شده که ایران مانند یک کشور عادی رفتار کند را غیرقابل‌ قبول خواند.

وی افزود: این آمریکاست که یک کشور عادی نیست. هم‌دستی در جنگ هولناک یمن و حمایت از گسترش استعمارگری اسرائیل در فلسطین واقعیت‌های عادی نیست.

وی افزود: واقعیت این است آن‌هایی که در منازعات خاورمیانه دخالت کرده تلاش می‌کنند تا نتیجه را به نحو دل خواه هدایت کنند. با این ‌حال آمریکا مصمم است که موضع این کشور در قبال ایران می‌بایست متخاصم باشد.

او در ادامه تحلیل خود به ‌عنوان سفیر پیشین انگلیس در تهران را این‌گونه تشریح کرد: به نظر من ایران به ‌رغم افزایش تورم و رکود شدیدی که به گفته صندوق بین‌الملل در حال کاهش است، یک کشور با ثبات خواهد بود. هرچند نارضایتی‌های داخلی و حتی اعتراض‌ها بالا بگیرد اما رهبران ایران اوضاع را کنترل خواهند کرد.

وی درعین ‌حال به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در سال 2020 اشاره کرد و اظهار داشت: ایران تا آن زمان تلاش می‌کند تا از تحریک آمریکا در منطقه، و یا بازگشایی تأسیسات هسته‌ای‌اش خودداری کند

دالتون رهبر معظم انقلاب را فردی تسلیم نشدنی و سایر مدیران کشور را افرادی بااراده و مصمم توصیف کرد که با وجود مشکلات اقتصادی طی دو سال آینده (تا پیش از پایان دوره ریاست جمهوری ترامپ) اوضاع را مدیریت خواهند کرد. ضمن آنکه به گفته او، 'این بار پویشی جهانی علیه ایران وجود ندارد. به‌طور مثال اتحادیه اروپا سازوکاری را ایجاد کرده که مراودات مالی با ایران ادامه پیدا کند؛ هرچند ایران‌ها به فعالیت آن دل‌خوش نکرده‌اند'

او نوشت: در این مقطع به نظر می‌رسد دونالد ترامپ به دنبال نوعی توافق به سبک کره شمالی با ایران است. در میان رهبران آمریکا، فشارها برای توافق بهتر با ایران رو به افزایش است. اما چنین چیزی غیرممکن است. ایران حاضر به مذاکره است اما بسته به شرایطی که آن را بپذیرد. چراکه ایران مانند آمریکا تلاش می‌کند تا از موضع قدرت مذاکره کند.

این سیاستمدار انگلیسی متذکر شد، تنها به شرطی که آمریکا رفتار خود در قبال ایران را تغییر دهد، به این کشور احترام بگذارد و درباره شروط واقعی بخواهد با ایران مذاکره کند، کارساز خواهد بود، همچنین به این شرط که ایران باور کند که این بار تعدیل تحریم‌های آمریکا واقعی است می‌تواند از ایران درباره موشک‌هایش امتیاز گرفت.

درعین‌حال، دالتون اظهار داشت که انگلیس بایستی با همکاری فرانسه و آلمان ائتلافی را مانند آنچه در سال 2013 با ایران مذاکره کرد، دوباره ایجاد کند. هرچند به گفته او، سیاست‌های کنونی آمریکا ممکن است تأثیر نامطلوبی بر این جلسات داشته باشد. با توجه به اینکه هیچ چشم‌اندازی وجود ندارد که آمریکا بخواهد متحدانش را به‌ طرف خود جلب کند یا اگر ایران را وادار به پذیرش زیاده‌خواهی‌هایش کند، ممکن است این جلسات به‌جایی نرسد