۰ نفر

اوکراین 15 کشتی را بخاطر سفر به کریمه توقیف کرد

۲۵ آبان ۱۳۹۷، ۱۸:۳۶
کد خبر: 315299
 اوکراین 15 کشتی را بخاطر سفر به کریمه توقیف کرد

دفتر مطبوعاتی سازمان مرزبانی اوکراین از توقیف 15 کشتی در بنادر این کشور به خاطر سفر به کریمه خبر داد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، دفتر مطبوعاتی سازمان مرزبانی اوکراین اعلام کرد: نیروهای این کشور 15 کشتی را به خاطر «ورود غیرقانونی به بنادر کریمه اشغال شده» توقیف کردند.

در گزارش دفتر مطبوعاتی سازمان مرزبانی اوکراین آمده است: تعدادی از این کشتی ها به طور قطعی توقیف شدند و مراحل قانونی بررسی وضعیت شمار باقیمانده در حال انجام است.

براساس گزارش ها، این کشتی ها در بنادر بردیانسک و ماریوپول توقیف شده اند و هنوز معلوم نیست که چه تعداد از کشتی های توقیف شده روسی هستند.

بهار امسال وضعیت کشتیرانی در دریای آزوف پیچیده و وخیم شد و بین روسیه و اوکراین به عنوان دو کشور واقع در ساحل این دریا اختلاف شدیدی بروز کرد.

فروردین امسال، مرزبانان اوکراین کشتی نورد را با 10 سرنشین روس توقیف کردند و خدمه را به جز ناخدای کشتی به روسیه فرستادند.

گویا دستگاه قضایی اوکراین در نظر دارد به اتهام «ورود غیرقانونی به کریمه با هدف ضربه زدن به منافع این کشور» ناخدای این کشتی را به پنج سال زندان محکوم کند.

دیروز ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه توقیف این کشتی در دریای آزوف را غیرقانونی اعلام کرد.

در شهریور ماه امسال هم تانکر نفتکش روسی مخانیک پاگودین در بندر هرسون اوکراین توقیف شد.

مسکو چنین اقداماتی از سوی اوکراین را «تروریسم دریایی» خوانده است و در پاسخ به اقدامات کی یف، سیستم کنترل و بازرسی خود در منطقه دریایی آزوف را تشدید کرده است.

گفتنی است، اختلافات روسیه و اوکراین که با یکدیگر پیوندهای تاریخی و مذهبی بی پایانی دارند از سال 2014 و پس از وقوع تغییرات در کی یف که اوکراین از آن به عنوان «انقلاب» و روس ها «کودتا» یاد می کنند، آغاز شده است.

مردم شرق اوکراین و شبه جزیره کریمه پس از این اتفاق، دست به مخالفت با دولت مرکزی در کی یف زدند.

با توجه به حضور نظامی روسیه در کریمه، روسیه امنیت برگزاری همه پرسی در شبه جزیره کریمه را فراهم کرد و مردم این منطقه که اکثر آنان را روس زبانان متمایل به مسکو تشکیل می دادند رای به استقلال از اوکراین و سپس درخواست پیوستن به روسیه دادند که با موافقت پوتین جنبه اجرایی پیدا کرد.