۰ نفر

پمپئو با بن سلمان درباره خاشقچی و یمن گفت و گو کرد

۲۱ آبان ۱۳۹۷، ۹:۵۷
کد خبر: 314287
پمپئو با بن سلمان درباره خاشقچی و یمن گفت و گو کرد

وزیر خارجه آمریکا در تماس تلفنی با ولیعهد سعودی درباره رسیدگی به ماجرای قتل روزنامه نگار عربستانی منتقد حاکمان فعلی سعودی و یمن گفت و گو کرد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، دفتر سخنگوی وزارت خارجه آمریکا شامگاه یکشنبه با اعلام این خبر افزود مایکل پمپئو در گفت وگو با محمد بن سلمان تاکید کرده است همه کسانی که در قتل جمال خاشقچی دخیل بوده اند، مسئول می داند و سعودی هم باید همین کار را انجام دهد.

این در حالی است که شواهد و قرائن نشان می دهد که قتل این روزنامه نگار عربستانی با هماهنگی و نظر بن سلمان انجام شده و تماس مقامات آمریکا با آمر اصلی این جنایت، سیاست های یک بام و دوهوای کاخ سفید را بیش از پیش نمایان می سازد.

جمال خاشقچی دهم مهرماه امسال به کنسولگری سعودی در استانبول ترکیه مراجعه کرد اما هیچ اطلاعی از وی به دست نیامد تا اینکه مقامات سعودی در اثر فشار افکار عمومی جهانی، پس از 18 روز اعتراف کردند که او در یک قتل برنامه ریزی شده در همان دقایق ابتدایی پس از ورود به این محل دیپلماتیک کشته شده است.

با گذشت نزدیک به چهل روز و سفر وزیر خارجه و رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا به منطقه و گفت و گو با مقامات سعودی و ترکیه، بر خلاف ارائه اسناد از طرف ترکیه به آمریکایی ها، هنوز جسد و افراد دخیل در این ماجرا رسما معرفی نشده اند و آمریکایی هم تنها با گفتن این که این قتل ناراحت کننده و فاجعه بار بوده است، هرگونه خلل در روابط واشنگتن-ریاض را منتفی دانسته اند.

از دیگر موضوعاتی که آمریکایی ها به دلیل نیاز به حاکمان سعودی نه تنها نسبت به جنایت سعودی ها مماشات کرده اند بلکه با فروش صدها میلیارد دلار سلاح زیبا به آنها، سعودی ها و ائتلاف ساختگی آنها را به ادامه جنایت تشویق کرده اند، مساله یمن است.

با گذشت نزدیک به سه سال از آغاز حملات سعودی ها به یمن که در پی خواست و اراده مردم این کشور برای به دست گرفتن سرنوشت خود، صورت گرفت، زیرساخت های این کشور جنوبی عربستان تخریب شده و هزاران نفر از شهروندان بی گناه آن از جمله کودکان و زنان به خاک و خون کشیده شده اند.

با هشدارهای جامعه جهانی و سازمان های بین المللی، ادامه این روند می تواند بزرگترین قحطی دهه های اخیر را در این کشور فقیر رقم خواهد زد.

این مساله باعث فشار جامعه جهانی به حامیان سعودی ها است که خواسته اند جنگ یمن هرچه زودتر پایان یابد و در این بین مارتین گریفیتس نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد هم کوشیده است تا طرف های این درگیری را به میز مذاکره بکشاند اما در همین زمان نیز، ائتلاف سعودی به بمباران مناطق مختلف یمن ادامه می دهد.

وزیر خارجه آمریکا در این تماس تلفنی هم خواستار پایان دادن به خصومت ها در این کشور شده و ولیعهد سعودی که عامل اصلی وقوع این بحران انسانی است خواسته است از تلاش های نماینده ویژه سازمان ملل همکاری کنند و برای یافتن راه حل صلح آمیز این مناقشه به میز مذاکره تحت نظر سازمان ملل بیایند.