۰ نفر

تاکید روسیه بر ضرورت حفظ تجارت با ایران

۱۶ آبان ۱۳۹۷، ۱۱:۱۶
کد خبر: 313266
تاکید روسیه بر ضرورت حفظ تجارت با ایران

وزیر خارجه روسیه تأکید کرد برجام بدون مشارکت آمریکا هم همچنان برای همه طرفین باقی‌مانده در چارچوب آن لازم الاجراست و اتحادیه اروپا، روسیه، چین و جمهوری اسلامی ایران این مسئله را مورد تأیید قرار داده‌اند.

به گزارش روزنامه «راسیسکایا گازیتا»، "سرگئی لاوروف" وزیر امور خارجه روسیه اعلام کرد، مقامات مسکو اصرار دارند که توافقنامه امضاءشده با ایران درباره برنامه هسته‌ای این کشور همچنان برای همه شرکت‌کنندگان در آن لازم الاجراست.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تسنیم، لاوروف که برای یک سفر کاری به اسپانیا سفر کرده، در کنفرانس مطبوعاتی گفت: «ما بر این عقیده هستیم که برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) که در سال 2015 امضا شد و به‌اتفاق آرا از سوی شورای امنیت سازمان ملل هم مورد تأیید قرار گرفت، برای تمامی طرفینی که به مشارکت خود در این مکانیزم ادامه داده‌اند، همچنان به‌قوت خویش باقی مانده است. پس از خروج یک‌جانبه آمریکا از برجام، هم کشورهای اروپایی، هم روسیه و چین و مسلماً خود جمهوری اسلامی ایران، ادامه مشارکت خود در چارچوب این مکانیسم را مورد تأیید قرار دادند».

وزیر خارجه روسیه یادآور شد: «در حال حاضر در چارچوب گروه مشترک شرکت‌کنندگان در برجام، مکانیسمی در حال تهیه است که اجازه خواهد داد تا اجرای مفاد این توافقنامه مهم بین المللی به‌خصوص در رابطه با روابط تجاری ــ اقتصادی با ایران، بدون مشارکت آمریکا، ادامه پیدا کند، هرچند این مسئله چندان ساده نیست».

اقدامات ناتو در نزدیکی مرزهای روسیه بدون پاسخ نخواهند ماند

سرگئی لاوروف در تفسیر فعال شدن اقدامات نظامی ناتو در مناطق شمالی اروپا هم تأکید کرد، افزایش حضور نظامی و زیرساختارهای پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو در نزدیکی مرزهای روسیه قطعاً با پاسخ مناسب از سوی مسکو مواجه خواهد شد. به‌گفته وی، بدون تردید تدابیر لازم نظامی ــ فنی برای اطمینان یافتن از تأمین امنیت کشور در نظر گرفته خواهد شد.

وزیر خارجه روسیه همچنین اعلام کرد، اگر اتحادیه اروپا گام نخست را در جهت عادی‌سازی روابط با روسیه بردارد، مسکو پاسخ متقابل به این مسئله نشان خواهد داد.به‌گفته وی، مقامات مسکو درک می‌کنند که اتحادیه اروپا بر اساس اصل توافق فعالیت دارد، ولی در شرایط کنونی دستیابی به سازش و تصمیم‌گیری با توجه به تمایلات ضدروسی امکان‌پذیر نیست.

لاوروف همچنین گفت، اتهامات وارده درباره دخالت روسیه در انتخابات ریاست جمهوری و میان‌دوره‌ای کنگره آمریکا تنها اظهاراتی پوچ است و تاکنون هیچ دلیل و شواهد مشخصی در این باره ارائه نشده است.

لازم به یادآوری است، این نخستین بار از ماه مارس سال 2014 به این طرف است که وزیر خارجه روسیه امکان آن را پیدا کرده که به مادرید سفر کند و در این مدت وزیر خارجه اسپانیا دو بار تغییر کرده است.