۰ نفر

بیانیه مسکو دربارۀ تحریم‌های تازه علیه ایران

۱۳ آبان ۱۳۹۷، ۲۳:۲۸
کد خبر: 312732
بیانیه مسکو دربارۀ تحریم‌های تازه علیه ایران

وزارت خارجه روسیه در بیانیه ای موضع مسکو را در قبال بازگشت تحریم های تازه آمریکا علیه ایران اعلام کرده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از خبرآنلاین، در این بیانیه آمده است:

موج جدید تحریم‌های ایران که از طرف واشنگتن اعلام شده متوجه بهم زدن مساعی پیگیر طرفین برنامه جامع مشترک برنامه هسته‌ای ایران برای حفظ این توافق است.

خطی که واشنگتن در جهت شکستن ابزارهای حقوقی بین‌المللی در بخش عدم اشاعه بین‌المللی و کنترل تسلیحات، در پیش گرفته باعث دلسردی عمیق و نگرانی فزاینده است. اوضاع در حوزه امنیت جهانی رو به وخامت است. ایالات متحده اینک ضربه نیرومند دیگری به قرارداد عدم گسترش اسلحه اتمی وارد می‌کند، که خودش با دورویی در خصوص تقویت آن حرف زده، اما در عمل در جهت ویران کردن قرارداد اقدام می‌کند.

ما، هر تحریم یکجانبه با دور زدن تصمیم‌های شورای امنیت سازمان ملل را رد می‌کنیم، مخصوصاً وقتی آنها به شکل فرامرزی بکار گرفته شده و، چون مورد محدودیت‌های بکار گرفته شده از طرف آمریکا علیه ایران، منافع کشورهای ثالث را تحت تأثیر قرار می‌دهد. اگر واشنگتن، چنانچه اعلام می‌کند، واقعاً به مذاکره با تهران علاقه‌مند است، پس سیاست اعمال فشار به واسطه تحریم‌ها به منظور پایین بردن ظرفیت اقتصادی و دفاعی ایران، و همچنین متزلزل کردن اوضاع سیاسی داخلی باید بلادرنگ مورد تجدید نظر قرار گیرد. چنانچه تجربه دیرینه نشان می‌دهد، نمی‌شود به کمک روش اعمال فشار به کسب امتیاز از ایران نایل شد.

برجام بطور کامل موجودیت خود را تبرئه می‌کند. این توافق بازدهی خود را اثبات کرده است. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بطور منظم تأیید می‌کند که ایران تعهدات خود را رعایت می‌کند. از مساعی پیگیر و حرفه‌ای آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در این جهت حمایت می‌کنیم. اقدامات پیش بینی شده در بخش بازرسی و کنترل بطور کامل انجام می‌شود. این امر به خودی خود شاهدی مطمئن بر ماهیت مسالمت آمیز برنامه هسته‌ای ایران است.

جامعه جهانی نمی‌تواند اجازه دهد دستآورد تا این اندازه مهم دیپلوماسی چندجانبه در نتیجه بوالهوسی یک کشور علناً نقض کننده موازین حقوق بین‌المللی ویران شود. اطمینان داریم برجام که به اتفاق آراء در قطعنامه 2231 (سال 2015) شورای امنیت سازمان ملل تأیید شد، ذخیره محکم کافی دارد. طرفین این توافق قادر هستند بر دشواری‌های بروز کرده غلبه کنند.

برغم تحریم‌های آمریکا، هر اقدام ضروری در راه حفظ و گسترش همکاری تجاری اقتصادی و مالی بین‌المللی با ایران را انجام می‌دهیم.

اقدامات ویرانگر جدید ایالات متحده را با قاطعیت محکوم می‌کنیم.