۰ نفر

یک سلاح دیگر چین در جنگ تجاری با آمریکا

۹ آبان ۱۳۹۷، ۲۰:۰۸
کد خبر: 311725
یک سلاح دیگر چین در جنگ تجاری با آمریکا

چین در منازعه تجاری با آمریکا دست بسته نیست و اگر به سلاحی که تا کنون از آن استفاده نکرده روی بیاورد تاثیر منفی شدیدی بر حوزه گردشگری ایالات متحده خواهد گذاشت.

به گزارش واشنگتن پست، مدیران تجاری، گردشگران و دانشجویان چینی کمتری به ایالات متحده سفر کرده‌اند. این امر نشان می‌دهد جنگ تجاری میان واشنگتن و پکن می‌تواند در حوزه‌هایی که قابل پیش بینی نیستند و هزینه‌زا هستند گسترش یابد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تسنیم، این کاهش چشمگیر که در صدور روادید و رزروهای خطوط هوایی مشهود است نتیجه اقدام رسمی پکن نیست. بلکه نشان دهنده سلاح قدرتمندی است که چین می‌تواند در صورت ادامه جنگ از آن استفاده کند؛ ضربه به 60 میلیارد دلار خدمات آمریکایی سالانه در حوزه مسافرت و گردشگری.

طبق آمار وزارت خارجه آمریکا، از ماه می تا سپتامبر سال جاری میلادی 102 هزار چینی کمتر روادید تجاری، تفریحی و تحصیلی در مقایسه با همین دوره در سال 2017 دریافت کرده اند. این کاهشی 13 درصدی را نشان می‌دهد.

رزروهای خطوط هوایی چین به ایالات متحده در هفته اول اکتبر امسال کاهش 42 درصدی را تجربه کرد. هفته اول اکتبر زمان تعطیلات ملی چینی‌هاست به صورت معمول در این دوره همواره شاهد افزایش سفرهای خارجی بوده ایم.

گردشگران چینی به طور میانگین در هر سفر به آمریکا 6 هزار و 900 دلار خرج می‌کنند و چین بیش از 350 هزار دانشجو سال گذشته به آمریکا اعزام کرده است.

در همین رابطه یک مقام ارشد دولت آمریکا که نخواست نامش فاش شود گفته است: انتظار داریم چینی‌ها اقدامات گسترده ای را برای عقب نشستن ما اتخاذ کنند. این اقدام آنها کارایی نخواهد داشت. اما امیدواریم چین این کار را نکند.

چین قبلا این کار را کرده است. سال گذشته که پکن و سئول مناقشه‌ای داشتند، دولت چین فروش پکیج‌های گردشگری به سئول و جزیره جیجو در کره جنوبی را ممنوع کرد. این تحریم برای کره حدود هفت میلیارد دلار هزینه داشت.

اعمال چنین تحریمی علیه آمریکا می‌تواند میلیون‌ها چینی طبقه متوسط را از تحصیل و تفریح در آمریکا منصرف کند.

بر اساس تحقیقی که در موسسه پائولسون شیکاگو انجام شده اگر چین تصمیم بگیرد جنگ تجاری را به حوزه گردشگری، خدمات مالی یا قراردهای مشاوره ای بکشاند، ایالات متحده تاثیر آن را بسیار سریعتر از زمانی که پکن تحریم های اضافی بر کالاهای آمریکایی وضع کند، احساس خواهد کرد.