۰ نفر

رویترز بهانه‌های ترامپ برای تحریم سعودی را زیر سوال برد

۸ آبان ۱۳۹۷، ۱۹:۵۰
کد خبر: 311495
رویترز بهانه‌های ترامپ برای تحریم سعودی را زیر سوال برد

یک رسانه انگلیسی بهانه‌تراشی‌های رئیس‌جمهور آمریکا برای تحریم تسلیحاتی رژیم سعودی به بهانه قتل «جمال خاشقجی»، روزنامه‌نگار منتقد سعودی را زیر سوال برده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تسنیم، «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا بارها با این بهانه که قرارداد تسلیحاتی 110 میلیارد دلاری‌اش در سال گذشته با رژیم عربستان سعودی به تولید اشتغال در آمریکا منجر شده تلاش کرده در برابر فشارها برای پاسخ به اقدامات ناقض حقوق بشری این رژیم ایستادگی کند.

او در روزهای گذشته بارها بعد از مطرح شدن خواسته‌ها برای تحریم تسلیحاتی رژیم سعودی در واکنش به قتل «جمال خاشقجی»، روزنامه‌نگار منتقد سعودی در کنسولگری عربستان در استانبول گفت که قراردادش با این کشور به تولید 500 هزار شغل منجر شده است.

خبرگزاری رویترز روز دوشنبه بر اساس سندی که به رویت این رسانه رسیده، این روایت ترامپ را زیر سوال برده است. رویترز نوشته در صورتی که منظور ترامپ ایجاد مشاغل جدید در بخش دفاعی باشد، در یک سند شرکت «لاکهید مارتین» پیش‌بینی شده قرارداد دفاعی با عربستان سعودی به ایجاد کمتر از 1000 شغل منجر خواهد شد. 

شرکت تولید تجهیزات دفاعی «لاکهید مارتین» در مقابل پیش‌بینی کرده این قرارداد می‌تواند به تولید تقریباً 10 هزار شغل در عربستان سعودی منجر شود؛ ضمن آنکه در صورتی که کل بسته پیشنهادی اجرایی شود-که به گفته کارشناسان بعید به نظر می‌رسد- شغل حدود 18000 کارگر آمریکایی که در حال حاضر شاغل هستند، حفظ خواهد شد.

«ریتون»، دیگر شرکت بزرگ پیمانکار صنایع نظامی هم پیش‌بینی کرده در صورتی که سفارش عربستان سعودی کاملاً اجرا شود به حفظ 10000 شغل در آمریکا کمک خواهد شد، اما شمار مشاغل جدیدی که ایجاد می‌شود درصد اندکی از این رقم خواهد بود.

ترامپ بارها چه در تبلیغات انتخاباتی و چه بعد از آن روی توانایی‌هایش برای ایجاد شغل در آمریکا مانور داده است. او از همین موضوع، برای کمرنگ کردن انتقادها از رژیم عربستان سعودی بابت قتل جمال خاشقجی استفاده کرده است. ترامپ گفته لغو قراردادهای تسلیحاتی با سعودی‌ها به بهانه قتل خاشقجی، در واقع تنبیه آمریکا و کارگران این کشور است نه عربستان سعودی.

500000 شغلی که ترامپ گفته از قرارداد تسلیحاتی 110 میلیاردی با عربستان سعودی ایجاد می‌شود با تردیدهای گسترده مواجه شده، زیرا پنج پیمانکار بزرگ صنایع دفاعی آمریکا در حال حاضر روی هم رفته 383000 نفر را استخدام کرده‌اند.