۰ نفر

رویترز خبر داد؛

ایران عامل دو دستگی در دولت ترامپ

۸ آبان ۱۳۹۷، ۷:۵۴
کد خبر: 311360
ایران عامل دو دستگی در دولت ترامپ

یک رسانه غربی از روزهای پرتنش دولتمردان آمریکایی در آستانه اعلام دور جدید تحریم های ایران و شکست آنها در همراه کردن کشورهایی همچون هند، چین و ترکیه با خواسته های کاخ سفید گزارش داد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از مهر، رویترز گزارش خود را با اشاره به سفرهای متعدد اعضای دولت آمریکا به کشورهای مختلف از جمله خریداران نفت ایران برای همراه کردن آنها با تحریم های جدید مورد نظر «دونالد ترامپ» آغاز کرده و می نویسد که واشنگتن تاکنون نتوانسته دستکم سه خریدار از پنج خریدار اصلی نفت ایران را با خواسته کاخ سفید همراه کند.

مخالفت کشورهای هند، چین و ترکیه از یک سو و نگرانی از افزایش بهای نفت از سوی دیگر موجب شده تا تردیدهایی در دولت آمریکا در خصوص اعمال دور جدید تحریم ها شکل بگیرد و همین امر سبب ایجاد دو دستگی در دولت ایالت متحده بدین شکل شده که یک دسته به ریاست «جان بولتون» مشاور امنیت ملی کاخ سفید خواستار شدت عمل در اعمال تحریم های ایران است و دسته ای دیگر که ریاست آن عمدتا با اعضای وزارت خارجه و دیپلمات های آمریکایی است خواستار نرمش واشنگتن در اعمال این تحریم ها و دادن تخفیف به کشورهای یاد شده هستند.

به اعتقاد این افراد، شدت عمل در اجرای تحریم های ایران موجب افزایش شکاف میان آمریکا و کشورهای ترکیه، هند و چین می شود و از همین رو بحث اعمال استثنا یا در نظر گرفتن تخفیف هایی برای این کشورها در خصوص خرید نفت ایران به صورت جدی در کاخ سفید مطرح است.

به نوشته رویترز، گویا هند و ترکیه می توانند از این تخفیف ها به صورت موقت استفاده کنند و دهلی نو مستقیما به مقامات آمریکایی گفته است که تا ماه مارس نمی تواند با خواسته آمریکا مبنی بر به صفر رساندن وارادت نفت از ایران همراهی کند.

اما در مورد چین که بزرگترین خریدار نفت ایران محسوب می شود هنوز مشخص نیست که رویکرد دولت ترامپ چگونه خواهد بود.

بر همین اساس قرار است در روزهای آینده دولتمردان آمریکایی بار دیگر به آسیا سفر کنند تا شاید بتوانند پیش از اعمال دور جدید تحریم ها علیه ایران، کشورهای بیشتری را با واشنگتن همراه کنند.