۰ نفر

موافقت چین با تاسیس بانک‌های خارجی فرصتی برای ایران

۷ آبان ۱۳۹۷، ۱۶:۵۲
کد خبر: 311247
موافقت چین با تاسیس بانک‌های خارجی فرصتی برای ایران

منابع خبری گزارش داده اند، دولت چین قصد دارد به بانک های خارجی اجازه فعالیت و راه اندازی شعب بانکی در این کشور دهد اقدامی که می تواند تا حد زیادی ضمن رفع محدودیت های بانکی، باعث توسعه و تقویت روابط بانکی ایران و چین شود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، کارشناسان معتقدند تحقق این اقدام، یک تغییر راهبردی در حوزه مالی و بانکی چین محسوب می شود کشوری که دومین اقتصاد جهان را دارد و قصد دارد از طرق مختلف، جنگ تجاری با آمریکا را پشت سر بگذارد.
بر اساس گزارش های رسانه ای، به بانک هایی که مجوز راه اندازی شعبه در چین داده می شود می توانند اقدام به دریافت سپرده بانکی به مبلغ بیش از 500 هزار یوان (72 هزار دلار) از شهروندان چینی کنند.
این اقدام می تواند برای توسعه فعالیت های بانکی ایران در چین مفید باشد به طوری که فعالیت های تجاری مرتبط با ایران می تواند از طریق این بانک ها و یا با ایجاد شعب در چین انجام شده و فرصت فوق العاده ای برای توسعه کانال های بانکی جدید با ایران فراهم کند.
نزدیک به چهار سال قبل بود که اعلام شد بانک تجارت و صنایع چین از جمله بانک های بزرگ و معتبر این کشور قصد دارد شعب بانکی در ایران ایجاد کند همان زمان تاکید شد که ورود این بانک به ایران می تواند باعث ارتقای سطح فنی خدمات بانکی و مالی شود تشکیل این بانک میسر نشد اما شاید اکنون این اقدام دولت چین فرصتی برای راه اندازی شعب بانک های ایرانی در این کشور ایجاد کند.
بانک تجارت ایران از جمله بانک هایی است که خواهان گشایش شعبه در چین است این بانک در سال 2002 مجوز دفتر نمایندگی در چین را گرفت و از همان زمان در صدد گشایش شعبه در پکن بوده و همچنان پیگیر این موضوع است اما با توجه به شرایط سخت و قوانین کمیسیون ناظر بر بانک‌ها در چین و برخی موارد دیگر، این بانک تا کنون موفق به اخذ مجوز نشده است.
طبق قوانین بانکی، راه اندازی شعبه بانک در چین شرایط خاصی دارد از جمله نرخ کفایت سرمایه بالای ۱۰ درصد و نسبت مطالبات معوق زیر دو درصد، اما در حال حاضر به خاطر تحریم‌های آمریکا و شرایط اقتصادی کشور، هیچ یک از بانک‌های ایرانی این شرایط را ندارند.
یک منبع موثق که خواست نامش در خبر برده نشود گفت نمایندگی بانک تجارت در چین، برغم پیگیری های متعدد و مستمر برای برقراری روابط کارگزاری با بانک‌های چینی و باز کردن حساب برای دفتر مرکزی و دفتر نمایندگی از همه بانک‌ها پاسخ منفی دریافت کرده است و هیچ کدام از بانک‌ها، حتی بانک‌های کوچک و محلی هم حاضر به همکاری با بانک تجارت ایران نیستند.
با توجه به اینکه چین شریک اول و بزرگ تجاری ایران است و ایران نیز بیشترین واردات را از چین انجام می‌دهد کانال بانکی موجود ایران در حال حاضر محدود به بانک 'کونلون' و برخی اوقات هم بانک 'گانسو' است که کافی نیست و باید روابط بانکی تقویت شود به ویژه اینکه اخبار غیر رسمی نیز حاکی از احتمال اعمال محدودیت های بانکی توسط کونلون در رابطه با ایران وجود دارد.
سخت گیری های چینی ها برای افتتاح شعب ایرانی در این کشور در حالی است که طبق نظر کمیسیون ناظر بر بانک‌های چین باید شرایط بانک‌های ایران تغییر کند و بهتر شود و قوانین پولشویی کشور نیز ارتقا پیدا کند.
با این حال بانک تجارت و سایر بانک‌های ایرانی با همین شرایط فعلی در کشورهای دیگر شعبه دارند ولی شرایط افتتاح شعبه در چین خیلی سخت تر است که امید می رود با این اقدام جدید چین، راه برای گشایش شعب بانک های ایرانی در این کشور فراهم شود.
چین درصدد است تا با راهبردهای جدیدی که در زمینه های مالی و بانکی و تجارت آزاد بکار می گیرد تا حد امکان با آثار منفی جنگ تجاری آمریکا مقابله کند و بعید نیست که در این راستا به دنبال جذب بانک های بزرگ برای گسترش تجارت بانکی و مالی باشد و برای همین دور از دسترس نخواهد بود اگر این بانک ها به خواست چین برای ایجاد شعبه پاسخ مثبت بدهند.
افزون بر این چین می کوشد تا قدرت بانکی خود را در خارج از کشور نیز افزایش دهد و برای همین نیاز خواهد داشت تا با شعب بانکی بیشتری وارد تعامل شود.
بانک تسویه حساب بین‌المللی در گزارشی اعلام کرده است که طی سالیان اخیر، بانک‌های چینی به نحو موثری فعالیت‌های استقراضی خود را گسترش داده‌اند.
این بانک درتازه‌ ترین گزارش خود گفته است بانک‌های چینی دارایی‌های مالی خارجی به ارزش 2 تریلیون دلار را تا پایان سه ماهه سوم سال 2017 در اختیار داشته‌اند. 
این بانک افزوده است از آن جایی که این بانک‌ها عموما اعتبارات خود را برحسب دلار آمریکا در اختیار متقاضیان می‌گذارند، سومین تامین کننده بزرگ اعتبارات بر حسب دلار هستند و ششمین تامین کننده مالی بزرگ جهان محسوب می شوند.
با این حال، بانک تسویه حساب بین‌الملل در عین اذعان به نقش بانک‌های چینی به عنوان منبع مهم تامین اعتبارات جهانی، به وام‌گیرندگان هشدار داده است تنها به یک منبع اتکا نکنند چراکه بحران مالی قبلی آسیا به همین دلیل رخ داد.
به نظر می رسد اجازه چینی ها به بانک های خارجی برای راه اندازی شعبه در این کشور فرصت مناسبی برای رفع مشکلات روابط بانکی دو طرف باشد.