۰ نفر

وزیران خارجه ترکیه و آمریکا درباره قتل خاشقچی گفت و گو کردند

۴ آبان ۱۳۹۷، ۲۱:۴۵
کد خبر: 310517
 وزیران خارجه ترکیه و آمریکا درباره قتل خاشقچی گفت و گو کردند

مولود چاووش اوغلو و مایک پمپئو وزیران امور خارجه ترکیه و آمریکا درباره پرونده جمال خاشقچی روزنامه‌نگار به قتل رسیده توسط آل سعود در کنسولگری عربستان در استانبول به صورت تلفنی گفت و گو کردند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، خبرگزاری آناتولی ترکیه با اعلام خبر گفت و گوی تلفنی دو وزیر خارجه، جزئیات بیشتری از این تماس تلفنی اعلام نکرد.

وزیر امور خارجه آمریکا چهارشنبه هفته گذشته برای بررسی پرونده مربوط به قتل جمال خاشقچی ابتدا به عربستان سعودی و سپس به آنکارا سفر کرده و با رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه و مولود چاووش اوغلو همتای ترک خود دیدار کرد.

رسانه ها پس از سفر پمپئو اعلام کردند که ترکیه اسناد مربوط به قتل و نقش آل سعود در این پرونده را به طرف آمریکایی داده است ولی مولود چاووش اوغلو تحویل هر گونه مدرکی در این زمینه به مقامات آمریکایی را تکذیب کرد.

چند روز بعد در جریان سفر جینا هاسپل رییس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا به آنکارا، ترکیه اعلام کرد که تمام مدارک و مستندات مربوط به قتل خاشقچی به او تحویل داده است.

اما، امروز رجب طیب اردوغان رییس جمهوری ترکیه اعلام کرد که مدارک و اسناد دیگری هم در رابطه با قتل خاشقچی دست داریم اما دلیلی ندارد که عجولانه برخورد کنیم.

جمال خاشقچی روزنامه نگار منتقد آل سعود که در روز 2 اکتبر (10 مهر) برای طی مراحل ثبت ازدواج با خدیجه چنگیز نامزد ترکیه ای خود، به ساختمان کنسولگری عربستان مراجعه کرده بود، پس از ورود به کنسولگری ناپدید شده و از آن محل خارج نشد.

نامزد وی پس از اطمینان از خارج نشدن خاشقچی از ساختمان کنسولگری، پلیس و مقام های عالی ترکیه را در جریان رویداد قرار داد ولی مقام های آل سعود به مدت 18 روز منکر اطلاع از وضعیت خاشقچی شدند.

حکومت آل سعود پس از 18 روز انکار، در پی فشار بین المللی با صدور بیانیه ای به قتل او در ساختمان کنسولگری عربستان اعتراف کرده و مدعی کشته شدن خاشقچی در پی یک مشاجره شد.

همه مدارک و شواهد نشان می دهد که 15 مامور از نزدیکان محمدبن سلمان ولیعهد عربستان که از طرف او به استانبول اعزام شده بودند، عامل قتل خاشقچی هستند و ادعای آل سعود درباره این روزنامه نگار کذب است.

مقام های دولت ریاض مدعی بازداشت 18 مظنون در ارتباط با این پرونده شده اند ولی به رغم گذشت بیش از سه هفته از قتل، هنوز ابعادی از این پرونده مبهم مانده و آمران و عاملان اصلی این جنایت نیز معرفی نشده اند.

همچنین با وجود گذشت 25 روز از قتل خاشقچی، هنوز جنازه وی یافت نشده و حکومت ریاض در این خصوص سکوت کرده است.