۰ نفر

سریلانکا خواستار ائتلاف جهانی برای مقابله با تکتازی دلار شد

۴ آبان ۱۳۹۷، ۲۱:۳۹
کد خبر: 310515
سریلانکا خواستار ائتلاف جهانی برای مقابله با تکتازی دلار شد

سریلانکا در واکنش سقوط بی‌سابقه ارزش پول‌های تثبیت ارزهای نوظهور بازار در برابر دلار شد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، شبکه فِرانس24 در گزارشی از سریلانکا اعلام کرد ارزش واحد پول این جزیره به پایین ترین سطح خود در برابر دلار یعنی 174.12 روپیه در مقابل هر دلار رسیده است که باعث شده است سیاست گذاران اقدامات خود برای جلوگیری از این روند کاهشی مستمر را شدت ببخشند.

روپیۀ سریلانکا امسال 12 درصد از ارزش پول خود را از دست داده است و این کشور بشدت نگران تحریم های جدید آمریکا علیه ایران است زیرا که ایران تامین کننده اصلی نفت این کشور است.

اقتصاددانان سریلانکا به دولت این کشور هشدار داده اند که تقویت دلار در بازار جهانی، بازپرداخت بدهی های اقتصادهای نوظهوری چون ترکیه،آرژانتین و هند را دشوار کرده و عملیات مالی کشورهایی ماننند سریلانکا را دچار اختلال جدی می کند.

شدت این نگرانی در دولت سریلانکا به اندازه ای است که منگالا ساماراویرا وزیر دارایی سریلانکا از کشورهایی که بحران های ارزی را تجربه کرده اند، دعوت کرد که به کلمبو سفر کرده و استراتژی خود را ارائه کنند.

وی در مصاحبه با خبرنگاران در پایتخت سریلانکا گفت: 'افزایش دلار تاثیر جدی بر ارزهای ما دارد و ما تنها کشوری نیستیم که تحت تاثیر قرار گرفته است. من می خواهم ائتلافی از کشورهای تمایل به مقابله با این مشکل را ایجاد کنم وبهبود این وضعیت بزودی محقق نخواهد شد.'

واشنگتن در ماه مه (اردیبهشت) امسال از معاهدۀ هسته ای سال 2015 بین ایران و قدرتهای جهانی خارج شد و از چهارم نوامبر (13 آبان) تحریمهایی را علیه جمهوری اسلامی ایران به ویژه سیستمهای مالی ایران اعمال خواهد کرد.

ایران نه تنها بزرگترین تامین کننده نفت سریلانکا هست بلکه یکی از بزرگترین خریداران چای این کشور است.

ساماراویرا هشدار داد که تحریم ایران موجب اثراتی جدی بر اقتصاد سریلانکا خواهد شد و این کشور قادر به توقف سقوط آزاد ارزش پولش نخواهد بود.

درپایان این گزارش آمده است ماه گذشته کلمبو برای جلوگیری از خروج سرمایه از کشور تصمیم به ممنوعیت واردات خودرو به کشور توسط موسسات و ادارات دولتی گرفت. همچنین به بانک ها دستور داده شد که اعطای وام برای خرید کالاهای مصرفی از خارج از کشور را محدود کنند، اما روپیه همچنان به کاهش ارزش اش ادامه داده است.

در ماه آگوست (مرداد)، دولت به طور قابل توجهی مالیات بر ماشین های کوچک را افزایش داد تا مانع از واردات شود اما مقامات گفتند هنوز فشار بر ذخایر ارز خارجی برای تأمین مالی واردات وجود دارد.