۰ نفر

ایتالیا قطع فروش اسلحه به عربستان را بررسی می‌کند

۴ آبان ۱۳۹۷، ۱۸:۳۰
کد خبر: 310488
 ایتالیا قطع فروش اسلحه به عربستان را بررسی می‌کند

ایتالیا در واکنش به قتل جمال خاشقجی درحال ارزیابی برای قطع فروش اسلحه به عربستان سعودی است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، انتزو موآورو میلانزی وزیر خارجه ایتالیا در حاشیه کنفرانسی با بیان اینکه رم در انتظار نتایج تحقیقات در خصوص قتل جمال خاشقجی است، اظهار داشت: بی تردید ایتالیا در حال ارزیابی امکان متوقف کردن فروش اسلحه به عربستان سعودی است، همانطوری که آلمان صادرات تسلیحاتی خود را به این کشور قطع کرده است.

نمایندگان پارلمان اروپا نیز روز گذشته با تصویب قطعنامه ای با 325 رای موافق یک رای مخالف و 19 رای ممتنع، از کشورهای عضو این اتحادیه خواستار تحریم تسلیحاتی عربستان سعودی در سطح اروپایی شدند. این نمایندگان همچنین شکنجه و قتل جمال خاشقجی روزنامه نگار سعودی را که روز دوم اکتبر در کنسولگری عربستان در استانبول بوقوع پیوست، را محکوم کردند.

'جوزپه کونته' نخست وزیر ایتالیا اخیرا در نشستی خبری در کانون مطبوعات خارجی با اشاره به مورد قتل جمال خاشقچی در کنسولگری عربستان در استانبول، گفت: این واقعه ای بسیار وخیم بود. ایتالیا به همراه تمام جامعه بین المللی در انتظار توضیح عربستان است، توضیحی که باید قانع کننده باشد.

وی افزود: ما می خواهیم تمام عناصر لازم را بدست آوریم تا به همراه تمام شرکای خود و جامعه بین المللی، اروپا و آمریکا آن را مورد ارزیابی قرار بدهیم. این موردی نیست که بتواند با توضیحاتی که قانع کننده نباشد به پایان برسد.

بر اساس داده های موسسه تحقیقات صلح بین المللی استکهلم 'SIPRI'، عربستان سعودی از سال 2012 تا 2016 میلادی دومین وارد کننده اسلحه در جهان محسوب می شود.

ادولفو اورسو سناتور حزب برادران ایتالیا  نیز با انتقاد از سکوت طولانی دولت ایتالیا در مورد قتل جمال خاشقچی از دولت ایتالیا خواست تا یک موضع گیری قاطع در قبال این جنایت نابجا که در ان مسئولیت عربستان سعودی روشن است، اتخاذ و آنرا محکوم کند. این سناتور ایتالیایی همچنین از دولت این کشور خواست تا با الحاق به درخواست سایر دولت های اتحادیه اروپا بطور قاطع عربستان را محکوم و فروش اسلحه به این کشور را متوقف کند.

جولیا موی نماینده جنبش 5 ستاره ایتالیا در پارلمان اتحادیه اروپا اخیرا اظهار داشت که در شهر دوموزنواس در جزیره ساردنیا در غرب ایتالیا، یک شرکت آلمانی بنام 'Rwm' به تولید بمب هایی می پردازد که توسط عربستان در یمن پرتاب شده و باعث هزاران قربانی از جمله کودکان و افراد بی گناه می شود. این در حالی که دولت ایتالیا باید قانون 185/90 (مربوط به ممنوعیت فروش سلاح به کشورهایی که در جنگ هستند) را در قبال عربستان اجرا کند.

عربستان سعودی از سال 1394 در راس ائتلافی از چند کشور عربی و با کمک و چراغ سبز آمریکا، حملات گسترده ای را علیه یمن، فقیرترین کشور عربی آغاز کرد تا به بهانه بازگرداندن منصور هادی رئیس جمهوری مستعفی این کشور به قدرت، به اهداف و زیاده خواهی های سیاسی خود جامه عمل بپوشاند. تجاوز عربستان به یمن تاکنون منجر به کشته شدن بیش از 14 هزار یمنی بی گناه و ویرانی این کشور شده است .