۰ نفر

نخست وزیر رژیم صهیونیستی با سلطان قابوس دیدار کرد

۴ آبان ۱۳۹۷، ۱۸:۱۴
کد خبر: 310486
 نخست وزیر رژیم صهیونیستی با سلطان قابوس دیدار کرد

حساب کاربری سلطان قابوس پادشاه عمان در توئیتر از ملاقات بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی با او در مسقط خبر داد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، در این دیدار که در کاخ البرکه  برگزار شد دو طرف در خصوص آخرین تحولات مربوط به روند صلح خاورمیانه ، روابط مورد اهتمام دو جانبه و صلح و ثبات در منطقه بحث و تبادل نظر کردند.

این گزارش با بیان اینکه دیدار دیروز ( پنجشنبه ) برگزار شده است به جزییات بیشتری اشاره نکرد.

سفر نتانیاهو به مسقط بعد از سفر اوایل هفته محمود عباس رییس حکومت خودگردان فلسطین به این کشور انجام می شود .

قابوس بن سعید، پادشاه عمان پس از مدت‌ها که از انظار عمومی غایب بود، روز دوشنبه در کاخ البرکة در شهر مسقط میزبان محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین بود.

عباس در دیدار با سلطان قابوس به بررسی آخرین تحولات مسئله فلسطین، به رسمیت شناختن شهر قدس اشغالی به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی از سوی آمریکا، روابط دو جانبه فلسطین-عمان و راه‌های توسعه آن پرداخت.

رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین روز دوشنبه برای سفری سه روزه وارد شهر مسقط شد.

رژیم صهیونیستی و عمان مناسبات دیپلماتیک ندارند هر چند که دو دهه پیش، پس از توافق سیاسی اسرائیل و سازمان آزادیبخش فلسطین و برپایی حکومت خودگردانی، در چارچوب تلاش برای بهبود مناسبات اسرائیل با برخی کشورهای عربی، عمان به اسرائیل امکان داد تا دفتری در مسقط برقرار کند؛ اما این دفتر بعد از مدتی کوتاه بسته شد.

عمان بر خلاف دیگر کشورهای عربی منطقه مانند عربستان یا قطر، تا کنون نقش چندان فعالی در مسئله فلسطین نداشته است، هر چند سلطان قابوس که در 48 سال اخیر رهبر عمان بوده، همواره بر حمایت از فلسطینیان تاکید کرده است.

یوسف بن علوی، وزیر خارجه سلطان‌نشین عمان، بیست و ششم بهمن ماه گذشته در دیداری بی‌سابقه از مسجدالاقصی و سایر امکان مقدسه اسلامی در شرق بیت المقدس بازدید کرد.

رسانه‌های عمان و فلسطین گفته بودند که یوسف بن علوی در این نخستین سفر به سرزمین‌های فلسطینی، با مقامات ارشد تشکیلات خودگردان و از جمله با محمود عباس، رییس این حکومت در رام الله دیدار و گفت‌وگو کرد. او از برخی از نقاط دیگر کرانه باختری، مانند اریحا نیز بازدید کرد.

بر اساس گزارش رسانه‌های فلسطینی، بن علوی از دستیابی به توافق سیاسی میان اسراییل و فلسطین حمایت کرد و با تاکید بر حمایت عمان از تشکیل کشور مستقل فلسطین، آن را نیاز راهبردی منطقه نامید.

وزیر خارجه عمان که کشورش مناسبات بسیار حسنه ای هم با آمریکا دارد، تصمیم 'دونالد ترامپ' رییس جمهوری این کشور را در به رسمیت شناختن بیت المقدس به عنوان پایتخت اسرائیل درست ندانست اما در همین حال گفت این تصمیم «تنها مربوط به رییس جمهوری آمریکا است».

یوسف بن علوی در اشاره تلویحی به خشم فلسطینیان از تصمیم آمریکا گفت، «دنیا تحمل خشونت و ویرانی بیشتری را ندارد».

زمامداران عمانی طی چند دهه گذشته دیپلماسی صلح طلبانه و بی طرفانه ای را در پیش گرفته اند. گرچه عمان در منطقه ای قرار دارد که کشورهای اطراف آن در انواع مناقشه و کشمکش های سیاسی گرفتارند اما مسقط چندین دهه توانسته بی طرف خود را حفظ و در این مناقشات در مواقعی، نقش میانجی را ایفا کند.