۰ نفر

مقاله گورباچف در روزنامه نیویورک تایمز؛

خروج آمریکا از پیمان INF خطر جنگ هسته‌ای را افزایش می‌دهد

۴ آبان ۱۳۹۷، ۱۶:۲۱
کد خبر: 310466
خروج آمریکا از پیمان INF خطر جنگ هسته‌ای را افزایش می‌دهد

آخرین رئیس جمهور اتحاد جماهیر شوروی با انتشار مقاله‌ای به خروج آمریکا از پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان برد (INF) واکنش نشان داد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از مهر، «میخائیل گورباچف» با انتشار مقاله ای در روزنامه نیویورک تایمز به خروج آمریکا از پیمان منع موشک های هسته ای میان برد هشدار داده و عنوان داشت که این اقدام منجر به آغاز مسابقه تسلیحاتی جدید شده و خطر جنگ هسته ای را افزایش می دهد.

 گورباپف که بیش از ۳۰ سال قبل پیمان INF را امضا کرده، با اشاره به اقدام آمریکا در خروج از ایننن پیمان نوشت، مسابقه تسلیحاتی جدیدی اعلام شده است.

به عقیده گورباچف، خروج آمریکا از پیمان منع موشک های هسته ای میان برد اولین قربانی دوره نظامی شدن اوضاع بین المللی نیست.

وی یادآور شد که واشنگتن در سال ۲۰۰۲ از پیمان موشک های ضد بالستیک و در سال جاری از برجام خارج شده است.

رهبر سابق شوروی که یکی از تدوین کنندگان سیاست تشنج زدایی در اواخر سالهای ۸۰ قرن بیستم میلادی بوده، در پایان نوشت: مخارج نظامی به سطح نجومی رسیده و افزایش آنها ادامه دارد.

پیمان موشک های میان برد و موشک های برد کوتاه ۸ دسامبر ۱۹۸۷ در زمان سفر میخائیل گورباچف به واشنگتن به امضا رسید. برای نخستین بار موشک هایی با برد از ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ و از ۱۰۰۰ تا ۵۰۰۰ کیلومتر شامل کاهش شدند از جمله موشک های نوع «ار-۱۲ و ار-۱۴» که اتحاد شوروی در سال ۱۹۶۲ در کوبا مستقر کرده بود و بحران کارائیب را دامن زد.

در ماه مه ۱۹۹۱ این پیمان کاملا اجرا شد و تا آن زمان اتحاد شوروی ۱۷۵۲ موشک بالستیکی و بالدار زمین پایه را نابود کرده بود و آمریکا ۸۵۹ موشک از این نوع را.