۰ نفر

15بانک چین و فیلیپین، دلار را حذف می‌کنند

۴ آبان ۱۳۹۷، ۱۴:۵۷
کد خبر: 310439
15بانک چین و فیلیپین، دلار را حذف می‌کنند

بر اساس توافق بانک های مرکزی فیلیپین و چین، حدود 15 بانک دو کشور سیستم مبادلات ارزی مستقیم بر پایه رنمینبی ( ارز چین) و پزو (ارز فیلیپین) ایجاد می کنند که در راستای مقابله با جنگ تجاری آمریکا و حذف دلار از معاملات دوجانبه، ارزیابی شده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، بانک مرکزی فیلیپین امروز با انتشار بیانیه ای اعلام کرد به منظور گسترش روابط تجاری پکن و مانیل، دو طرف درصدد هستند با ایجاد یک سیستم بانکی مشترک، ارزهای رایج دو کشور در این سیستم به راحتی قابل مبادله باشد.
ارز رسمی در چین رنمینبی (Renminbi) است و یوان یکای جدید شمارش ارز کشور چین یعنی همان رنمینبی می باشدو رنمینبی در لغت به معنای پول رایج مردم است.
برخی کارشناسان اقتصاد منطقه ای، این اقدام را گامی در جهت مقابله با جنگ تجاری آمریکا علیه چین ارزیابی کردند.
'فیل استار' رسانه دولتی فیلیپین دراین زمینه گزارش داد: پس از امضای یادداشت تفاهم میان دو بانک مرکزی، فیلیپین و چین از ابتدای هفته جاری سیستم مبادلات ارزی دو جانبه را اجرایی می کنند.
بانک مرکزی چین و فیلیپین در روز 30 اکتبر سال جاری ( 8 آبان) یادداشت تفاهمی برای اجرای این سیستم تبادل ارزی مشترک را امضا می کنند.
این سیستم به بانک های محلی دو کشور اجازه می دهد به طور مستقیم با رنمیبی چین و پزو فیلیپین معاملات مالی- پولی را انجام دهند.
پیش از این انجمن های تجاری دو کشور درابتدای سال جاری بر سرمعاملات مستقیم با ارزهای دو کشور به توافق رسیده بودند.
طبق گزارش بانک مرکزی چین، درمجموع 15 بانک بومی این دو کشور در این سیستم مالی مشترک وارد می شوند.
بانک های مرکزی چین و فیلیپین به همراه بانک متحد آسیایی، یونی بانک بی دی او، بانک جزایر فیلیپین، گروه بانکداری چین، گروه بانکداری شرق غرب، بانک مترو پلیتین، بانک ارتباطات فیلیپین، یونیون بانک فلییپین و بانک تجارت، از جمله بانک های مانیل و پکن هستند که در این سیستم مالی- پولی قرار گرفته اند.
'دنگ ژون' رئیس فیلیپینی بانک چین نیز دراین زمینه گفت که ارز ملی چین بخوبی می تواند در فیلیپین به طور مستقیم وارد معاملات پولی- مالی شود.
وی این اقدام را گام مهمی در جهت گسترش روابط تجاری چین و فیلیپین در جهت توسعه گردشگری، تجاری و سرمایه گذاری مستقیم میان مانیل- پکن و واردات منابع خام از چین برای کارخانجات فلییپین ارزیابی کرد.
درسال گذشته قریب به یک میلیون نفر گردشگر چینی به فیلیپین سفر کردند که هریک قریب به یک هزار و 541 دلار در این کشور هزینه کردند و پس از ایجاد این سیستم مشترک، گردشگران می توانند به طور مستقیم ارز رایج خود را دراین کشور به پزو فیلیپین تبدیل کنند.
طبق این گزارش، بانک مرکزی چین نیز اعلام کرده که بسیاری از تاجران چینی در شرایط کنونی جنگ تجاری آمریکا علیه پکن بسیار راغب هستند که با ارزهای کشورهای طرف تعامل تجاری فعالیت داشته باشند.
بانک خلق چین برای اولین باردرسال 1948 ( 1337) پول فعلی چین، رنمینبی را با نماد اختصاری رسمی (CNY) یا (RMB) چاپ کرد. 
'پزو' ارز ملی فیلیپین به طور بی سابقه در پی شدت یافتن جنگ تجاری آمریکا و چین در اوایل ماه جاری به شدت سقوط کرد و به پایین ترین سطح خود در 13سال گذشته رسید.
بانک مرکزی فیلیپین دراین زمینه گزارش داده بود: در پی تداوم جنگ تجاری آمریکا علیه چین ، ارز ملی فیلیپین در هفته جاری به پایین ترین سطح خود در مقابل دلار آمریکا رسید.
طبق این گزارش، روز گذشته هر 54.44 پزو فیلیپین معادل یک دلار معامله شد که این میزان پائین ترین سطح از نوامبر 2005 تاکنون بوده است.
براساس گزارش تارنمای فیلیپینی راپلر، افزایش قیمت کالاها و محصولات بویژه مواد غذایی در فیلیپین فشار زیادی به مردم وارد کرده زیرا نوسانات نرخ ارز در بازارهای این کشور سبب شده نرخ تورم نیز بالا رفته و به رقم 6.4 درصد برسد که نرخ در طول 9 ساله گذشته بی سابقه بوده است.
منابع دولتی پیشتر در مانیل اعلام کرده بودند که دولت بزودی برای جلوگیری از افزایش نرخ تورم و کاهش ارزش پولی ملی بسته سیاستی ویژه ای را به اجرا می گذارد.