۰ نفر

بارش باران در قطر به سیل انجامید +عکس

۲۸ مهر ۱۳۹۷، ۲۰:۲۱
کد خبر: 309002
بارش باران در قطر به سیل انجامید +عکس

بارش باران بی سابقه همراه با وزش باد شدید در شهرهای مختلف قطر موجب آبگرفتگی شدید و جاری شدن سیلاب در بسیاری از خیابان های اصلی شده و کلیه رفت و آمدها را مختل کرده است .

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا ، بارش باران که از صبح امروز آغاز و در ساعات میانه روز بر شدت آن افزوده شد موجب آبگرفتگی در خیابان ها ، مناطق کم ارتفاع و زیرگذرهای اصلی شهر شده است . این شرایط موجب توقف صدها خودرو در خیابان های منتهی به این مراکز شده است .
دهها خودرو به دلیل ترافیک زیاد و آبگرفتگی در خیابان های اصلی و فرعی رها شده اند و شماری از خودروهایی که ارتفاع کمتری دارند هم به دلیل سرایت آب به داخل آن متوقف شده اند.
همزمان نیروهای امداد و نجات با حضور در خیابان ها با استفاده ازخودروهای ویژه اقدام به تخلیه آب از خیابان های اصلی کردند تا خودروها امکان حرکت بیایند اما سطح آبگرفتگی به حدی است که بعضا خودروهای امداد هم در آن گرفتار شده اند.
بررسی‌ها نشان می دهد که وضعیت در خیابان های فرعی بسیار بدتر از راههای اصلی است و در شماری از مناطق مرکزی شهر بارش زیاد باران موجب نشست زمین ، ورود سیلاب به منازل ویلایی و گیر افتادن خودروها در گودال های پر از آب شده است .
اختلال در رفت و آمد در حالی است که امروز شنبه تعطیل رسمی است و نیروهای امدادی بیم آن دارند روز یکشنبه همزمان با آغاز فعالیت مدارس ، دانشگاهها و ادارات دولتی ، وضعیت بدتر شود لذا وزارت آموزش و آموزش عالی در اطلاعیه ای از همه دانش آموزان و دانشجویان کشور خواسته است اطلاعیه های بعدی این وزارت خانه در خصوص احتمال تعطیلی مدارس و مراکز دانشگاهی در روز یکشنبه را در فضای مجازی پیگیری کنند.
آبگرفتگی در برخی مناطق قطر به حدی است که ساکنان آن برای رفت و آمد از قایق استفاده می کنند. همزمان شماری از کاربران در توئیتر تصاویری در این زمینه منتشر کرده اند که نشان دهنده حجم وسیع آبگرفتگی در مناطق دور افتاده تر از مراکز شهری است .
در این میان وزارت کشور قطر با انتشار توئیت هایی دستورالعمل های لازم را در قالب اینفوگرافیک های جذاب به رانندگان برای رانندگی در فضای بارانی ارایه می کند. در این اینفوگرافیک ها به برخی مسایل جزیی مانند لزوم روشن کردن چراغ ها و سرعت حداقلی هم اشاره شده است.
سازمان هوا شناسی دوحه پیش بینی کرد این شرایط تا روز دوشنبه باقی بماند. این سازمان در اطلاعیه های خود نسبت به حضور در مناطق ساحلی تا روز دوشنبه هشدار داد و با ارایه تلفن های ضروری از شهروندان خواست هر گونه اوضاع غیر عادی را به این مراکز اطلاع دهند.
کشور قطر در یکی از مناطق خشک جهان قرار گرفته است و باران های جزیی آن معمولا به صورت رگباری است . آمارها نشان می دهد که حدود 65 درصد از ریزش های جوی کشور را باران های رگباری و اتفاقی تشکیل می دهد. علت آن توده هوایی است که از سودان در قاره آفریقا منشا می گیرد و غالبا در فصل های پاییزسیل قطر و بهار همراه با رعد و برق است .
متوسط بارش باران در این کشور در بین سالهای 1972 تا 2012 میلادی 76.8 میلیمتر اعلام شده است اما این وضعیت در سالهای اخیر کاهش زیادی داشته است چنانکه در سال 2015 میلادی این کشور تنها شاهد 37.5 میلیمتر باران بوده است.
بیشترین میانگین بارش باران در قطر طی 41 سال گذشته در سال 1995 میلادی با 276 میلیمتر و کمترین آن هم طی این مدت در سال 2001 میلادی تنها با 4.7 میلیمتر بوده است .
گزارش های سازمان هواشناسی قطر نشان می دهد که این کشور بیشتر در ماههای اکتبر و دسامبر شاهد بارش باران است و سایر ماههای سال آب و هوای گرم و مرطوبی دارد . در ماههای تیر و شهریور دمای هوا تا 48 درجه سانیتگراد و رطوبت آن به 85 درصد می رسد.
این گزارش همچنین نشان می دهد که مناطق 'ابوسمره' در جنوب غربی با 22 و ' الوکره' در جنوب شرقی با 18.6 میلیمتر پرباران ترین مناطق این کشور محسوب می شوند.