۰ نفر

اظهار نظر مقام آلمانی درباره قتل خاشقجی

۲۸ مهر ۱۳۹۷، ۱۸:۵۸
کد خبر: 308986
اظهار نظر مقام آلمانی درباره قتل خاشقجی

وزیر خارجه پیشین آلمان با اشاره به پرونده روزنامه‌نگار منتقد سعودی، به شدت سیاست‌های ریاض و حمایت آمریکا از خاندان سلطنتی را مورد انتقاد قرار داد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، «زیگمار گابریل» سیاستمدار برجسته آلمانی و وزیر خارجه پیشین این کشور که موضع‌ انتقادی در برابر ریاض دارد،  با اشاره به قتل «جمال خاشقچی» روزنامه‌نگار منتقد سعودی بار دیگر به شدت از این رژیم انتقاد کرد.

وی در این مورد به نشریه آلمانی «اشپیگل» گفت: «قتل با انگیزه سیاسی چیزی ورای ماجراجویی است.» وی این جمله را با اشاره به انتقاد نوامبر  پارسال خود از سعودی‌ها گفت. گابریل در آن زمان با توجه به اینکه سعودی‌ها «سعد الحریری» نخست‌وزیر لبنان را در ریاض نگه داشته بودند، طرف سعودی را به ماجراجویی در عرصه سیاست متهم کرده بود.

وی در مورد قتل خاشقچی به نشریه آلمانی گفته است: «ما آلمانی‌ها به خصوص چنین نوعی از خشونت را از تیره‌ترین دوران جنگ سرد سراغ داریم. زمانی که اطلاعات امنیت آلمان شرقی از دزدیدن و کشتن، شرمی نداشت. مشخص است که چقدر فاجعه‌بار است که عربستان سعودی با حمایت دونالد ترامپ تا این حد حس امنیت دارد... من پیشتر در این مورد هشدار داده بودم و به شدت مورد انتقاد قرار گرفتم. اگر بخواهم صادقانه بگویم، ترجیح می‌دادم که اشتباه کرده باشم.»

گابریل همچنین گفت که غرب و به ویژه اروپا نباید از روی ترس، اقدام دیپلماتیک و یا اقتصادی را  مد نظر قرار ندهد. وی همچنین موضع «کریستیا فریلند» وزیر خارجه کانادا را ستود.

وزیر خارجه پیشین آلمان کسی است که تولید ۲۵۰ هزار اسلحه آلمانی در عربستان سعودی را ممنوع کرده بود و از جنگ یمن هم با عنوان  تجاوزی ناعادلانه یاد کرده بود. وی از حقوق‌بشر در پادشاهی سعودی هم انتقاد کرده بود.

«جمال خاشقچی» قبلاً سردبیر روزنامه «الوطن» و بعد از آن مدیر شبکه خبری «العرب» بود.  از زمان ورود به ساختمان کنسولگری عربستان سعودی در استانبول از سه‌شنبه ۱۰ مهرماه (۲ اکتبر) ناپدید شده بود. مقام‌های ترکیه‌ای اعلام کردند او در داخل این ساختمان کشته و بدنش قطعه قطعه شده است. مقام‌های سعودی بدون ارائه هیچ مستنداتی این روایت را رد و ادعا کردند خاشقچی، ساختمان را ترک کرده است.

خاشقچی سپتامبر ۲۰۱۷ از عربستان متواری شد و بعد از آن به عنوان ستون‌نویس «واشنگتن‌پست» مقاله‌هایی در انتقاد از سیاست‌های کشورش به ویژه «محمد بن سلمان»، ولیعهد سعودی منتشر کرد.  وی از جمله منتقدان صریح دخالت نظامی ائتلاف تحت رهبری عربستان سعودی در کشور یمن بود.