۰ نفر

فرانسه:

هدف سازوکار ویژه مالی اتحادیه اروپا فراتر از ایران است

۲۷ مهر ۱۳۹۷، ۱۶:۳۵
کد خبر: 308715
 هدف سازوکار ویژه مالی اتحادیه اروپا فراتر از ایران است

وزارت خارجه فرانسه گفت که سازوکار ویژه مالی اتحادیه اروپا برای حفظ روابط تجاری با ایران در موارد دیگر نیز برای مصون ماندن شرکت‌های اروپایی از تحریم‌های آمریکا قابل استفاده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، «اگنس وان در مال» سخنگوی وزارت خارجه فرانسه گفت که سامانه مالی ویژه اتحادیه اروپا موسوم به SPV نه تنها برای حفظ روابط مالی و تجاری با ایران بلکه برای خارج کردن این اتحادیه از گستره قوانین داخلی آمریکا نیز می تواند مورد استفاده قرار گیرد.

سامانه Special Purpose Vehicle که در رسانه های فارسی به سازوکار ویژه مالی اتحادیه اروپا معروف است، در حال بررسی توسط این اتحادیه برای حفظ همکاری های مالی با ایران و دور زدن تحریم های واشنگتن علیه تهران است.

در حالی که سازوکار ویژه مالی در حال حاضر تنها برای ایران در نظر گرفته شده، وان در مال به خبرگزاری رویترز گفت که هدف اصلی از این سامانه فراتر از تحریم های تهران و برای پوشش طیف گسترده ای از تعاملات تجاری این اتحادیه است.

وی تصریح کرد: تلاش جاری برای سازوکار ویژه برای تسهیل تراکنش های مالی شرکت هایی است که می خواهند در انطباق با قوانین اتحادیه اروپا روابط تجاری خود با ایران را حفظ کنند.

وان در مال افزود: هدف این سامانه ایجاد یک ابزار حاکمیتی اقتصادی برای اتحادیه اروپا فراتر از این مورد است. از همین رو، این سامانه برنامه ای بلندمدت است که شرکت های اروپایی را در آینده از تاثیرات تحریم های فرامرزی غیرقانونی مصون می دارد.

 پیشتر نیز عباس عراقچی معاون وزیر خارجه ایران گفته بود ساز و کار مالی اروپا برای پرداخت های مالی با ایران، می تواند از سوی کشورهای دیگر هم استفاده شود.

دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا روز 18 اردیبهشت ماه به طور یکجانبه آمریکا را از توافق چند جانبه بین المللی هسته ای ایران خارج کرد و تحریم های رفع شده به مدد این توافق را بازگرداند.

اتحادیه اروپا و دیگر امضاکنندگان برجام مخالفت خود را با این اقدام رئیس جمهوری آمریکا اعلام و بر حفظ آن تلاش می کنند.

این اتحادیه اعلام کرده است که بسته هایی را در حمایت از تجارت شرکت های خود با ایران ارایه می دهد.

فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا پیشتر گفت که این نظام مالی در ماه نوامبر سال جاری میلادی (آبان ماه) همزمان با اجرایی شدن تحریم های نفتی آمریکا علیه ایران راه اندازی خواهد شد.