۰ نفر

کسری تجاری چین در برابر آمریکا رکورد زد

۲۱ مهر ۱۳۹۷، ۱۷:۵۴
کد خبر: 307313
کسری تجاری چین در برابر آمریکا رکورد زد

در شرایطی که آمریکا می گوید چین در سال 2017 میلادی توانسته است به مازاد تجاری 375 میلیارد دلاری در برابر این کشور دست پیدا کند، آمار نشان می دهد که کسری تجاری این کشور در برابر چین باز هم رکورد زده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، شینهوا روز شنبه گزارش کرد مازاد تجاری چین در برابر آمریکا در ماه سپتامبر (10 شهریور تا 10 مهر) امسال به 34 میلیارد و 100 میلیون دلار رسیده است که بنوعی یک رکورد تازه محسوب می شود.
این کشور در این مدت 46 میلیارد و 700 میلیون دلار کالا به آمریکا صادر کرده اما میزان واردتش از آمریکا بر اساس آمار اداره کل گمرک تنها 12 میلیارد و 600 میلیون دلار بوده است.
آمار نشان می دهد که صادرات چین در مجموع در ماه گذشته میلادی 14.5 درصد و حجم واردات این کشور هم با سیاست های اصلاحاتی جدید 14.3 درصد رشد کرده است.
لوکانگ سخنگوی وزارت خارجه چین هم با اشاره به انتقادهای آمریکا درباره تعمدی بودن مازاد تجاری چین در برابر آمریکا گفت: درست نیست آمریکا انگشت اشاره را به سمت چین بگیرد باید توجه داشت که آمریکا اجازه نمی دهد ما خریدهای بیشتری از آن کشور انجام دهیم و جلوی صادرات فناوری های پیشرفته به چین را گرفته است.
وی تاکید کرد ما همواره بر اساس مقررات بازار با دیگر کشورها تجارت کرده ایم و هرگز برای داشتن مازاد تجاری برنامه ریزی نکرده ایم و مقررات تجارت آزاد از سوی چین مراعات شده است.
سخنگوی وزارت امور خارجه چین افزود: تجارت میان دو کشور خیابان یکطرفه نیست که فقط چین در آن تردد کند بلکه همکاری های اقتصادی و تجاری باعث شده است تا آمریکا نیز از قبال چین منتفع شود.
تارنمای یی سی چین هم می نویسد آمارها ثابت می کند که از طریق تجارت دو کشور، هر خانوار آمریکایی توانسته است در طول سال، 850 دلار سپرده داشته باشد.
سخنگوی وزارت خارجه چین با اشاره به تهدید جدید آمریکا برای در نظرگرفتن تعرفه بر روی 267 میلیارد دلار از کالاهای وارداتی از چین گفت ما بارها گفته ایم که از منافع خود دفاع خواهیم کرد و این اقدام برای اقتصاد و تجارت جهانی گران تمام خواهد شد.
به رغم تعرفه های تجاری فزاینده آمریکا علیه چین، کسری تجاری این کشور در برابر چین که در ماه تیر 36 میلیارد و 800 میلیون دلار بود در ماه مرداد باز هم افزایش یافت و به 38 میلیارد و 600 میلیون دلار رسید.