۰ نفر

آمریکا خواستار رد دعوی ایران نزد دادگاه لاهه شد

۱۶ مهر ۱۳۹۷، ۱۷:۴۲
کد خبر: 306134
آمریکا خواستار رد دعوی ایران نزد دادگاه لاهه شد

ایالات متحده آمریکا روز دوشنبه از دیوان بین‌المللی دادگستری خواست دعوی حقوقی ایران نزد این دادگاه جهت بازگرداندن ۱.۷۵ میلیارد دلار از دارایی‌های بلوکه‌شده خود را رد کند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تسنیم، ایالات متحده آمریکا روز دوشنبه خواستار رد دعوی حقوقی ایران نزد «دیوان بین‌المللی دادگستری» جهت بازگرداندن 1.75 میلیارد دلار از دارایی‌های بلوکه‌شده ایران شد. این پول قرار است طبق حکم دادگاهی در آمریکا به عنوان غرامت به گروهی در آمریکا پرداخت شود. 

دیوان عالی آمریکا سال 2016 حکم به مصادره 1.75 میلیارد دلار از دارایی‌های بلوکه‌شده ایران را داد. مقرر شد این پول به خانواده‌های قربانیان بمب‌گذاری سال 1983 در  مقر تفنگداران دریایی آمریکا در بیروت پرداخت شود.  آمریکا مدعی است ایران در بمب گذاری سال 1983 یک پایگاه نظامیان آمریکایی در شهر بیروت نقش داشته، اما تهران همواره این ادعا را رد کرده است.

جلسه استماع امروز در دیوان بین‌المللی دادگستری در لاهه هلند ارتباطی با دعوی حقوقی دیگری که ایران در آن از دولت آمریکا بابت تحریم‌ها شکایت کرده، ندارد.  در آن پرونده، دیوان بین‌المللی دادگستری چهارشنبه هفته گذشته حکم داد که ایالات متحده باید اطمینان حاصل کند که تحریم‌های یک‌جانبه‌اش علیه جمهوری اسلامی بر کالاهای اساسی یا ایمنی پروازهای مسافری اثر منفی نخواهد داشت.

«ریچارد ویسک»، مشاور حقوقی وزارت خارجه آمریکا در جلسه استماع روز دوشنبه گفت: «محور اقدامات مطروحه در این پرونده حقوقی را حمایت ایران از تروریسم بین‌المللی تشکیل می‌دهد.» وی از دیوان لاهه خواست شکایت ایران را رد کند.  تاریخ اعلام حکم دادگاه هنوز مشخص نشده است. 

دارایی‌های ایران که سال 2016 دادگاه آمریکایی حکم توقیف آن را صادر کرد در بانک سیتی‌بانک نیویورک نگهداری می شود. بانک مرکزی ایران در سال 2014 به دادگاه نیویورک برای بازگرداندن دارایی های ایران در این بانک شکایت کرده بود.