۰ نفر

صنعت یک تریلیون دلاری بانکی استونی با اتهام جدی پولشویی مواجه شد

۱۳ مهر ۱۳۹۷، ۱۹:۲۱
کد خبر: 305333
صنعت یک تریلیون دلاری بانکی استونی با اتهام جدی پولشویی مواجه شد

بانک مرکزی استونی اعلام کرد بانک‌های خارجی در این کشور بین بازه زمانی ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۷ میلادی بیش از یک تریلیون یورو تراکنش بانکی انجام داده‌اند.

به گزارشاقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، استونی به لطف عضویت در منطقه یورو توانسته است سرمایه های عظیمی از بازرگانان و تجار روسیه، مولداوی و جمهوری آذربایجان جذب کند. با این حال بررسی حجم چشمگیر تراکنش های بانکی صورت گرفته در این کشور کوچک نشان می دهد میزان پولشویی در این کشور احتمالا بسیار بیشتر از آن چیزی است که قبلا تصور می شد.

بانک مرکزی استونی اعلام کرده است بین سال های ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۷، بالغ بر ۱.۱ تریلیون یورو تراکنش بانکی در این کشور صورت گرفته است که این رقم شامل تراکنش حساب های شهروندان و ساکنان خارجی مقیم نیز می شود.

این رقم شگفت آور در حالی است که حجم تولید ناخالص داخلی سال گذشته استونی تنها ۲۵ میلیارد دلار بوده است که مشابه کشورهایی چون اوگاندا و نپال است و این بدان معناست که چنین حجم بزرگی از تراکنش های بانکی تنها مربوط به اقتصاد خود این کشور نبوده است.

جاکوب ددنروث برنهوف- کارشناس حوزه پولشویی- گفت: این یک آمار شگفت آور است و نشان می دهد پرونده پولشویی دانسکه بانک تنها مورد پولشویی در این کشور نبوده است.

انتشار این خبر باعث شد تا نماد بانک های سوئدی، دانمارکی و استونیایی در بازار بورس با ریزش های سنگینی مواجه شود. پیشتر در ماه می امسال، واحد اطلاعات مالی استونی اعلام کرد بین سال های ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۶ در این کشور بیش از ۱۳ میلیارد دلار پولشویی رخ داده است.