۰ نفر

چین مداخله در انتخابات آمریکا را تکذیب کرد

۱۳ مهر ۱۳۹۷، ۱۲:۱۶
کد خبر: 305252
چین مداخله در انتخابات آمریکا را تکذیب کرد

دولت چین اظهارات مایک پنس، معاون رئیس جمهوری آمریکا در مورد تلاش برای مداخله در انتخابات میاندوره‌ای کنگره ایالات متحده را به شدت تکذیب کرده است.

به گزارش اقتصادآنلاین از بی بی سی، معاون رئیس جمهوری آمریکا در سخنانی در موسسه هادسون در واشنگتین گفته است که دولت چین "با توسل به روش‌های پیشرفته و پیچیده و اقدامات بدخواهانه" در صدد تاثیرگذاری بر نتیجه انتخابات کنگره آمریکا از طریق تضعیف نامزدهای طرفدار دونالد ترامپ، رئیس جمهوری، است.

در انتخابات میاندوره‌ای که با اتمام نیمه اول دوره ریاست جمهوری مصادف است، تمامی اعضای مجلس نمایندگان و یکسوم از اعضای مجلس سنای آمریکا انتخاب می‌شوند. در حال حاضر حزب جمهوریخواه - حزب رئیس جمهوری - دارای اکثریت در هر دو مجلس است و در صورت تغییر این وضعیت، دولت برای اجرای برخی برنامه‌های مورد نظر خود ممکن است با دشواری مواجه شود.

آقای پنس گفت که انگیزه دولت چین برای مداخله در انتخابات میاندوره‌ای، جلوگیری از پیشبرد سیاست‌های دولت دونالد ترامپ در زمینه‌های مبادلات تجاری ، مقابله با حملات سایبری، موضوع تایوان، آزادی دریانوردی و وضعیت حقوق بشر است

دونالد ترامپ به خصوص تراز تجاری منفی بین آمریکا و چین را مورد انتقاد شدید قرار داده و چین را به سوء استفاده از آزادی صادرات به آمریکا و مداخله در روند تجارت آزاد به منظور حمایت از صادرات خود و کاهش واردات از آمریکا متهم کرده است. وی تعرفه‌هایی را نیز بر کالاهای وارداتی چین وضع کرده است.

مایک پنس گفت که دولت چین نه تنها در صدد تاثیرگذاری بر انتخابات میاندوره‌ای پیش رو است بلکه می‌کوشد نتیجه انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۰ را هم به میل خود شکل دهد. وی گفت: "چین یک رئیس جمهوری متفاوت برای آمریکا می‌خواهد."

رئیس جمهوری آمریکا نیز در سخنرانی در نشست ویژه شورای امنیت که ریاست آن را خود برعهده داشت، دولت چین را به تلاش برای دخالت در انتخابات در ایالات متحده متهم کرده بود.

به گفته ناظران، آمریکا مدت‌هاست که نسبت به فعالیت‌های چین در زمینه هک کردن شبکه‌های اینترنتی نهادهای دولتی و تجاری آمریکا مظنون است اما، برخلاف اتهام نفوذ اینترنتی روسیه، شواهد مشخصی برای اثبات مداخله چین کسب یا دست‌کم گزارش نشده است. با اینهمه پنس گفت که "یک عضو ارشد تشکیلات اطلاعاتی آمریکا به من گفته است که آنچه که روسیه با کشورمان کرده است در برابر با آنچه که چین در صدد اجرای آن است رنگ می‌بازد."

معاون رئیس جمهوری آمریکا همچنین از چین به خاطر استقرار تسلیحات ضد کشتی و ضد هواپیما در جزایر مصنوعی واقع در آب‌های مورد مناقشه در دریای جنوبی چین انتقاد کرد و گفت که روز یکشنبه، یک ناو چینی در صدد اخلال در مسیر عبور یک ناو آمریکایی در این منطقه برآمد. چند کشور منطقه مدعی مالکیت این بخش از دریایی جنوبی چین هستند.

در واکنش به اظهارات معاون رئیس جمهوری آمریکا، سخنگوی وزارت خارجه چین، پنس را به "وارد کردن اتهامات ناموجه و آسیب به حیثیت دولت چین" متهم کرد و گفت که دولت او هرگز در صدد مداخله در امور داخلی هیچ کشوری بر نیامده است.

وی افزود که "چین به همکاری دوستانه با آمریکا فارغ از رویارویی و براساس احترام متقابل" متعهد است.